کد خبر: 2445 A

رییس‌جمهور خشن فرانسه چرا نامش را به سعدی تغییر داد؟!

رییس‌جمهور خشن فرانسه چرا نامش را به سعدی تغییر داد؟!

ابوحامد غزالی می گوید من در طول عمرم شعرهای زیادی گفته ام اما همه آنچه من در شعرم گفته ام در دو بیت فردوسی خلاصه می شود: ز روز گذر کردن اندیشه کن...

ایران‌آرت: اختتامیه اولین کنگره ملی شعر کتاب عصر دیروز چهارشنبه ۱۱ اسفند با حضور سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در کتابخانه عمومی محقق حلی برگزار شد.

در بخشی از این مراسم اسماعیل آذر گفت: ابوحامد غزالی می گوید من در طول عمرم شعرهای زیادی گفته ام اما همه آنچه من در شعرم گفته ام در دو بیت فردوسی خلاصه می شود: ز روز گذر کردن اندیشه کن... از طرفی همه دعواهای دنیا با سه بیت از سعدی حل می شود: دو عاقل را نباشد کین و پیکار... من این مسئله را در همایشی که برای نیروی انتظامی برپا شده بود هم گفتم. مرجع این سه بیت سعدی آیه ای از قرآن است که فاذا خاطبهم الجاهلون قالو سلاما. اینها نتیجه کتابخوانی است. همین کپسول های سراسر معنا را در سرتاسر ادبیات ایران می شود دید.

وی افزود: هنگام نوشتن کتاب ادبیات ایران در جهان موضوعی شب و روز ذهن من را به خود مشغول کرده بود و آن هم این بود که پنجمین رئیس جمهور فرانسه با نام کارنو که مردی ناآرام و خشن بود وقتی ترجمه آندره دوبیه از گلستان سعدی را مطالعه کرد اسم خود را تغییر داد و تبدیل شد به سعدی کارنو. اینها همه محصول دانایی و کتاب خواندن است.

این محقق با بیان مثال های مختلفی از ادبیات فارسی گفت: ما بیش از هر چیزی در کشورمان و جهان کنونی به دانایی نیاز داریم و ابزار دانایی کتاب است.

 

جهان ذهن فرانسه کتابخانه های عمومی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین