کد خبر: 24839 A

تلاش نویسنده ایرانی برای رهایی از حقارت / نویسنده فاسد کیست؟

تلاش نویسنده ایرانی برای رهایی از حقارت / نویسنده فاسد کیست؟

جمال میرصادقی گفت: نویسنده درختی است که ریشه در خودش دارد و اگر به جای دیگری وصل شود، قطعاً فاسد می‌شود.

ایران آرت: مراسم گرامیداشت جمال میرصادقی عصر امروز یکشنبه ۲۸ مردادماه به همت موسسه خانه کتاب و در سرای کتاب این موسسه برگزار شد.

به گزارش مهر، در این برنامه میرصادقی با اشاره به زندگی در خانواده ای با پدری قصاب و رنج هایی که در چند دهه عمرش گذرانده است، گفت: هرکاری که درنوشتن داستان کرده ام برای رهایی از حقارت بوده است.

او در پاسخ سوالی درباره اینکه اولین قدم برای نوشتن چیست؟ گفت: اینکه داستان نبافید بلکه آن را از روی تجربه و مشاهده خودتان، روی کاغذ پیاده کنید.

نویسنده کتاب مطرح «ادبیات داستانی» افزود: ما دو شیوه نوشتن دارم؛ یکی شیوه «گیدوموپاسانی» است که مبتنی بر حادثه است و جذابیت آن زودگذر و یکی هم شیوه «چخوفی» که وقتی آن را می خوانید، در ابتدا فرد یخی به نظر می آید اما از آنجا که از تجربه نویسنده برخواسته، مخاطب می تواند سالیان سال با آن زندگی کند.

میرصادقی در جواب این سوال که آیا از تئوری های داستان به نوشتن آثار داستانی رسیده است یا آنها را براساس تجربه های خود خلق کرده است؟ یادآور شد: من قبل از خواندن تئوری های داستانی شروع به نوشتن کردم اما بعدها که این تئوری ها را می خواندم بر می گشتم و آثارم را اصلاح و تکمیل می کردم. آنچه فردی را نویسنده می کند، شناخت داستان است.

وی در خصوص تفاوت قصه و داستان تصریح کرد: قصه مبتنی بر خرق عادت است و از شرق یعنی از هند و چین و ایران به غرب رفته است اما داستان مبتنی بر تحولات روان شناختی است که در انسان مدرن رخ داده است و از غرب به شرق آمده است.

این نویسنده با اذعان به وجود باند بازی در میان نویسندگان امروز گفت: متأسفانه گروهی از داستان نویسان با برخی ناشران ساخت و پاخت می کنند و به اصطلاح با آن می بندند که کتابهایشان را بیشتر تبلیغ کنند؛ اما نویسنده درختی است که ریشه در خودش دارد و اگر به جای دیگری وصل شود، قطعاً فاسد می شود.

جمال میرصادقی نویسنده داستان نویس نویسنده ایرانی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین