کد خبر: 25207 A

نمایشگاه کتاب پکن برگزار شد / چینی‌ها کتاب‌خوان‌تر از همیشه

نمایشگاه کتاب پکن برگزار شد / چینی‌ها کتاب‌خوان‌تر از همیشه

مدیر نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن با اشاره به رونق بازار کتاب در چین گفت: اینجا مردم کتاب را بخشی از سبد خانوار حفظ کرده‌اند.

ایران آرت: نمایشگاه کتاب بین‌الملل پکن امسال با تاکید بر تولیدات الکترونیک صنعت چاپ کتاب از 22 آگوست کار خود را آغاز کرد. در این نمایشگاه چهار روزه حدود 25هزار ناشر از 93 کشور دنیا حضور داشتند.

به گزارش ایبنا، لینگ لین مدیر نمایشگاه کتاب پکن بر خلاف اذهان عمومی اعتقاد دارد بازار کتاب در کشورش رونق گذشته را حفظ کرده و انرژی لازم برای بیشتر شدن این رونق را دارد. وی به تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه‌های معتبر آمریکایی درباره بازار کتاب چین اشاره می‌کند و به عنوان معاون گروه دولتی صادرات و واردات کتاب اعتقاد دارد 60درصد از بازار چین به کتاب‌های منتشر شده در سال های اخیر اختصاص دارد که نشان از رونق این بازار دارد. در زیر مصاحبه‌ای با لینگ را می‌خوانیم که درباره وضعیت بازار کتاب در چین صحبت می‌کند:

درباره نمایشگاه کتاب امسال پکن بگویید. چه شد محور برنامه‌ها را روی کتاب‌های الکترونیک گذاشتید؟ 

در سال‌های اخیر بازار کتاب در سطح بین‌الملل دچار تحولات شگرفی شده است. این روزها کتاب‌های الکترونیک و صوتی به تدریج جای خود را در میان علاقمندان به کتاب مستحکم می‌کنند و نمایشگاه کتاب پکن نیز به عنوان بزرگترین رویداد ادبی قاره آسیا نباید از این مسئله غافل باشد.

امسال یکی از محورهای اصلی نمایشگاه کتاب‌های کودک بود. کمی بیشتر توضیح می‌دهید؟ 

همانطور که می‌دانید کتاب کودک در کشور چین از جایگاه خاصی در میان خانواده‌ها برخوردار است. امسال نمایشگاه پکن در همکاری با گروه انتشاراتی یوبی‌ام (UBM) به عنوان بزرگترین عامل تجاری کتاب کودک در جهان سعی کرده است به طور اختصاصی‌تر از سال‌های گذشته به کتاب کودک بپردازد. چین پنجمین کشور بزرگ دنیا از نظر چاپ کتاب‌‌های کودک است و باید نمایشگاه پکن نیز خودش را با این آمارها وفق می‌‌داد.  

رشد تجارت کتاب و حقوق نویسندگان را در نمایشگاه امسال را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

نمایشگاه کتاب پکن امسال تاکید خاصی روی قراردادها و ارتباط با نویسندگان داشت. بیش از 5هزار قرارداد ناشران و نویسندگان با نمایشگاه پکن با محور حفظ حق تالیف نویسندگان صورت گرفت. به نظرم در این زمینه موفق بودیم. بر خلاف اذهان عمومی رشد خوبی در بازار کتاب کشور چین شاهد هستیم ولی بر کتاب‌های غیرقانونی نیز نظارت خاصی وجود دارد. نمایشگاه کتاب امسال سرمایه‌گذاری ویژه‌ای برای حمایت از داستان‌های ملی چین انجام داد. سعی می‌کنیم ناشران را قانع کنیم که این نوع داستان‌ها را چاپ کنند.

فکر می‌کنید ترجمه داستان‌ها و رمان‌های غیرچینی چقدر هزینه دارد. به عبارت دیگر چقدر این رمان‌ها در رونق بازار کتاب تاثیرگذار است؟ 

البته باید اعتراف کنم همیشه ترجمه آثار کلاسیک غرب در چین درصد بالایی از بازار کتاب این کشور را داشته است ولی هزینه ترجمه اینگونه کتاب‌ها بالاست و ناشران ترجیح می‌دهند آثار کلاسیک ادبیات غرب را ترجمه کنند. مردم هم علاقه به رمان‌های کلاسیک دارند. در مورد کتاب‌های دیگر باید بگویم بعضی از کتاب‌های انگلیسی زبان مثل زندگینامه استیو جابز در چین خیلی طرفدار دارد. این کتاب در ماه اول چاپ در چین 670 هزار نسخه فروش داشت. بسیاری از کتاب‌های پرفروش در غرب شاید در چین فروش خوبی نداشته باشد ولی به طور کلی مردم رمان‌های کلاسیک مثل آثار ژول‌ورن را خیلی دوست دارند.

آمارها نشان می‌دهد بازار کتاب چین نیز مثل سایر کشورها دستخوش تحولات اقتصادی شده است. به عنوان سوال آخر درباره چالش‌ها و نقاط قوت بازار کتاب در چین صحبت کنید. 

به نظر من در چین بر خلاف آمارهای عمومی اعلام شده در سطح جهانی، بازار کتاب رونق خاص خودش را حفظ کرده است. اینجا مردم کتاب را بخشی از سبد خانوار حفظ کرده‌اند و به نظر می‌رسد این روند ادامه داشته باشد. البته چاپ کتاب‌های کودک در چند سال اخیر در این رونق تاثیر داشته است. اینجا کتاب‌های پیش‌دبستانی و کتاب‌های مصور مخصوص کودکان محوبیت زیادی دارد. همانطور که گفتم ناشران باید در حوزه کتاب کودک به تولید همه نسخه‌های ممکن از یک کتاب مثل کتاب صوتی و الکترونیک بپردازند تا جذابیت و تنوع آن حفظ شود.

کتاب کتاب الکترونیکی نمایشگاه کتاب نمایشگاه کتاب پکن
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین