کد خبر: 25929 A

نامه‌های چهره‌های مشهور برای عوض کردن دنیا

نامه‌های چهره‌های مشهور برای عوض کردن دنیا

از پانکهرست تا اورول، از مارکس تا انیشتین... در «نامه‌هایی برای عوض کردن دنیا» مجموعه‌ای که تراویس البورو جمع‌آوری کرده، ایده‌آلیست‌ها، دوراندیشان و شهروندان عادی بی‌عدالتی را به نمایش می‌گذارند و انتقاد می‌کنند.

ایران آرت: در طول جنگ جهانی دوم، آلبر کامو، نویسنده فرانسوی-الجزایری مجموعه‌ای از نامه‌های استثنایی را به یک دوست ناشناس آلمانی نوشت. برای کامو این راهی بود برای بررسی سرطان ناسیونالیسم و نشان دادن انسانیت و تاریخ مشترکی که در نهایت قاره اروپا را در هم می‌آمیزد. «برای ما اروپا خانه است... جایی که برای بیست قرن گذشته شگفت‌انگیزترین ماجراجویی‌ها برای روح انسان ادامه دارد. عرصه‌ای ممتاز که در آن درگیری مردمان غربی علیه جهان، علیه خدایان و علیه خودشان به اوج می‌رسد.»

به گزارش ایبنا به نقل از گاردین، سرود شورانگیز کامو برای ستایش اروپا که در بحبوحه یاس از جنگ نوشته شده، در این مجموعه جدید که شامل بیش از ۶۰ نامه است توسط تراویس البورو جمع‌آوری شده و به تازگی منتشر شده است. نامه‌هایی نوشته شده توسط شهروندان عادی و چهره‌های سرشناسی چون کارل مارکس، جون بایز، نلسون ماندلا و آلبرت انیشتین، که بی‌عدالتی را به نمایش می‌گذارند و ایده‌های مخرب و ایده‌آلیسم را به چالش می‌کشند. این گزیده با پیام ویلیام ویلبرفورس به توماس جفرسون، رئیس جمهور امریکا در سال ۱۸۰۸ آغاز می‌شود که با اثرات مخرب تجارت برده‌ها مخالفت می‌کند و با نامه‌ای از سوی جنبش «دیگر بس است» به نیویورک تایمز در دسامبر ۲۰۱۷ پایان می‌یابد.

بسیاری از آن‌ها تحقیرآمیز است. ازجمله نامه رونالد رایدن‌آور در سال ۱۹۶۹ به اعضای کنگره و رئیس جمهور نیکسون که اشاره به کشتار مای لای در سال گذشته دارد. رایدن‌آور، یک توپچی هلیکوپتری بود که شایعاتی درباره قتل عام از سربازانی شنیده بود که شاهد ماجرا بودند و او را متقاعد کردند که چیزی تاریک و خونین در حال روی دادن است. این شهروند باوجدان چنان از گزارش مرگ صدها مرد، زن و بچه وحشت‌زده شد که نتوانست ساکت بماند. او در نامه‌اش نقل قولی از وینستون چرچیل آورد: «یک کشور بدون وجدان، یک کشور بدون روح است و یک کشور بدون روح نمی‌تواند نجات پیدا کند.»

البورو در مقدمه کوتاه خود می‌نویسد «این مکاتبات این را یادآوری می‌کنند که اگر می‌خواهیم دنیا را عوض کنیم، به پا خواستن و به زبان آوردن عقاید شخصی و سیاسی حق و وظیفه ماست.» در زمانه‌ی عدم قطعیت سیاسی و درواقع زمانی که نوشتن نامه تقریبا یک هنر فراموش‌شده است، این مجموعه نشان‌دهنده اهمیت حیاتی و پایدار سخن گفتن از حقیقت با قدرت است.

آلبرت اینشتین نلسون ماندلا آلبر کامو جرج اورول کارل مارکس
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین