کد خبر: 26068 A

جنجال بر سر یک اثر ادبی / کتابفروش‌ها اعتراض کردند

جنجال بر سر یک اثر ادبی / کتابفروش‌ها اعتراض کردند

انتخاب یک کتاب خودنشر که تنها در آمازون موجود است، توسط رنودو، مهم‌ترین جایزه فرانسه، کتابفروشی‌های فرانسه را عصبانی کرد.

ایران آرت: در میان ۱۷ عنوان برگزیده برای رقابت در جایزه رنودو، «گروه فرانسوی» مارکو کسکاس به چشم می‌خورد که در آمازون منتشر شده است. به گفته سندیکای کتابفروشان فرانسه، که نماینده کتابفروشان فرانسوی است، هیئت داوران آنها را در موقعیت غیرممکنی قرار داده است.

به گزارش ایبنا، نویسنده فرانسوی-اسرائیلی، که بیش از دوجین کتاب را از طریق مسیرهای عمدتا سنتی منتشر کرده به گاردین گفت که بعد از آنکه هیچ ناشری چاپ «گروه فرانسوی» را نپذیرفت مجبور شد خودش این کار را انجام دهد.

کسکاس گفت: «از آنجایی که نمی‌خواستم در برابر این تصمیم سر خم کنم، در آخر تصمیم گرفتم آن را به صورت ناشر-مولف منتشر کنم.»

این رمان تنها از طریق اینترنت قابل خریداری است، در نتیجه به گفته سندیکا «از لحاظ فنی و تجاری کاملا غیرممکن است که کتابفروشی‌ها بتوانند آن را روی قفسه‌های خود قرار دهند.»

به نقل از گاردین، سندیکا در بیانیه‌ای گفت: «بالاتر از همه از لحاظ اخلاقی آنها از پریدن به دهان گرگ خودداری می‌کنند. آمازون نه تنها می‌خواهد به یک بازیکن اصلی در بازار کتاب تبدیل شود، بلکه می‌خواهد با از بین بردن رقبای خود، برگزاری رقابتی ناعادلانه، اجتناب از پرداخت مالیات و جایگزینی ناشران، توزیع‌کنندگان و کتابفروشی‌ها، خودش به مارکت اصلی تبدیل شود.»

سندیکا هشدار داد که حضور «گروه فرانسوی» در فهرست بلند رنودو، در کنار کتابفروشی‌ها به زیان خود نویسنده هم خواهد بود و نشانه‌ای نگران‌کننده برای آینده تولید و توزیع کتاب است.

کسکاس فارغ از زیانی که هیئت داوران به او رسانده، از اینکه انتخاب شده خود را خرسند و مفتخر توصیف و اضافه کرد که نادیده گرفته شدن او از سوی سندیکا نشانه فقدان انصاف است.

او گفت کتابفروشی‌ها نباید از او یا هیئت داوران رنودو عصبانی باشند، بلکه باید از ناشرانی عصبانی باشند که درباره کتابش اشتباه کردند، تصمیمی که از نظر او ناشی از احساسات ضد اسرائیلی است که در فرانسه شدید است.

کسکاس گفت: «می‌دانم که کتابفروشی‌ها نمی‌توانند با تمام ناشرانی که کتاب او را رد کردند، بد شوند – تعدادشان زیاد است. اما آنها با آمازون بد شده‌اند، جایی که کتابم را منتشر کرد. این اصلا منطقی نیست. آمازون قراردادهایی به مراتب انعطاف‌پذیرتر از ناشران به نویسنده‌ها ارائه می‌دهد، و بالاتر از همه، آمازون هیچ‌گونه نظر ادبی نمی‌دهد. این مهم است. آنها درگیر چیزی که من می‌نویسم نمی‌شوند. برای انتشار کتابم تقاضای پول نمی‌کنند. از چه چیزی باید شکایت داشته باشم؟»

پاتریک بسون، نویسنده و عضو هیئت داوران رنودو از انتخاب «گروه فرانسوی» طرفداری کرد و این رمان را یکی از خلاقانه‌ترین و جالب‌ترین کتاب‌های فصل پاییز معرفی کرد: «این کتاب داستان زندگی یک یهودی فرانسوی را نقل می‌کند که به اسرائیل مهاجرت کرده. طراوت دارد و زیرکانه است.» بسون گفت به این توجه نکرده بود که کتاب توسط آمازون منتشر شده و تنها جذب متن آن شده است.

جایزه ادبی گروه فرانسوی ماکو کسکاس جایزه ادبی رنودو
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین