کد خبر: 26243 A

پیش‌بینی نویسنده مشهور از وضعیت آینده کتاب‌خوانی

پیش‌بینی نویسنده مشهور از وضعیت آینده کتاب‌خوانی

نویسنده مشهور انگلیسی اعتقاد دارد با وجود پیشرفت دنیای دیجیتال، کتابخانه‌ها نابودشدنی نیستند.

ایران آرت: نیل گیمن نویسنده مشهور انگلیسی از زمانی که با آماندا پالمر موسیقی‌دان آمریکایی ازدواج کرد کشورش را به مقصد آمریکا ترک کرد و چند سالی است که در این کشور زندگی می‌کند ولی ظاهراً بین این دو کشور در رفت و آمد است. او بارها برای سخنرانی در مجامع ادبی به انگلیس سفر کرده است و بارها مقاله‌های او در روزنامه‌های انگلیسی منتشر شده است. از معروف‌ترین کارهای او می‌توان به رمان‌های مرد شنی، خدایان آمریکایی، کورالاین و کتاب گورستان اشاره کرد. جوایز هیوگو، نبیولا، برام استوکر و مدال‌های نیوبری و کارنگی از جمله افتخارهای این نویسنده آثار علمی - تخیلی و فانتزی هستند.

به گزارش ایبنا، این نویسنده پرفروش بریتانیایی با اشاره به این مطلب که ما در عصر دیجیتال قرار داریم، در گاردین نوشت: درست است که مردم هر روز به کتاب‌های الکترونیک علاقمند می‌شوند ولی این به معنی پایان دوران کتاب چاپی و کتابخانه‌ها نیست و باید گفت که هنوز کتاب می‌تواند آینده درخشانی داشته باشد. گیمن از مسئولان انگلیسی خواسته بود که جلوی تعطیلی کتابخانه‌ها را بگیرند چون اعتقاد دارد بدون کتابخانه‌ها آینده بشر نامعلوم خواهد بود.

این نویسنده پرفروش با اعلام این که افزایش توجه به کتاب الکترونیک به معنی پایان دوران کتاب چاپی نیست، به صورتی قاطع از مسئولان خواست جلو بسته شدن کتابخانه ها را بگیرند. یکی از آخرین اقدامات نوشتاری گیمن برای حمایت از کتابخانه‌ها مقاله‌ای مصور است که در روزنامه گاردین منتشر شده است. در این مقاله که همراه تصاویری از کریس رایدل تصویرگر مشهور انگلیسی است، گیمن می‌نویسد: شاید مطمئن‌ترین روش برای از بین بردن عشق به خواندن، قطع کامل دسترسی به کتاب‌ها باشد و هیچ مانع در برابر این خطر بهتر از کتاب‌خانه نیست. وقتی کتابخانه باز است باید گفت که راه صلح و دوستی و عدالت در بین مردم نیز باز است.

وی می‌نویسد: به نظر من خواندن کتاب برای تفریح مهمترین کاری است که انسان‌ها می‌توانند در جهت حفظ ادبیات و کتابخانه‌ها انجام دهند چون تنها کتاب‌ها هستند که بین نسل‌های مختلف ارتباط برقرار کنند و حتی با کسانی که قرن‌ها پیش از دنیا رفته‌‌اند. آن نویسندگان حرف‌های خود را به نسل جدید منتقل می‌کنند و همین مسئله است که جامعه بشری را به جلو هدایت می‌کند. کتابخانه محلی است که در انسان احساس امنیت ایجاد می‌کند و در حقیقت بهشتی روی زمین است. آلبرت انیشتین فیزیک‌دان مشهور آلمانی در یادداشت‌هایش این سوال را پرسیده است که چگونه می‌توان کودکان را باهوش تربیت کرد. انیشتین در ادامه یادداشت خود می‌نویسد: برای کودکان خود داستان بخوانید و در این کار زیاده‌روی کنید.

گیمن در یادداشتش برای روزنامه گاردین به کتابخانه‌ای اشاره می‌کند که در زمان کودکی در نزدیکی خانه‌شان به آنجا می‌رفته است. او تعریف می‌کند من از آن نوع پدر و مادرهایی داشتم که در تعطیلات تابستانی به جای هر جای دیگری من را به کتابخانه می‌بردند و من هم کسی بودم که بعد از خواندن تمام داستان‌های کودک به سراغ داستان‌های بزرگترها می‌رفتم. یادتان باشد کتابخانه‌ها تنها مکانی در دنیا هستند که همه چیز آزاد است. شما آزاد هستید که هر کتابی را که دوست دارید بخوانید و هر ایده‌ای که دوست دارید به مغز خودتان راه دهید. پس یادتان نرود برای ساختن دنیایی آزاد باید کتابخانه‌ها بزرگتر شوند و دسترسی مردم به اطلاعات و ایده‌های مختلف نیز هم...

کتاب کتابخانه نیل گیمن نویسنده مشهور
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین