کد خبر: 26822 A

اسارت در چنگال داعش تا بردن جایزه صلح نوبل / روایت زندگی نادیا مراد در "آخرین دختر"

اسارت در چنگال داعش تا بردن جایزه صلح نوبل / روایت زندگی نادیا مراد در "آخرین دختر"

کتاب 320 صفحه‌ای نادیا مراد نوامبر 2017 با مقدمه‌ای از همسر جورج کلونی به بازار آمد و از سوی بسیاری از منتقدان و رسانه‌ها تحسین شد.

ایران آرت: نادیا مراد که روز جمعه در 25 سالگی جایزه صلح نوبل را برد، پاییز سال گذشته ماجرای تکان‌دهنده زندگی خود را در قالب کتاب «آخرین دختر» منتشر کرده بود.

به گزارش ایران‌آرت، مراد که از جامعه ایزدی‌های عراق است، جایزه حقوق بشر واتسلاو هاول و جایزه ساخاروف را هم در کارنامه دارد. او نخستین سفیر حسن نیت سازمان ملل برای حفظ شان بازماندگان قاچاق انسان است و کسی که با روایت داستان زندگی خود در دوران اسارت در زندان‌های داعش، نقشی اساسی و سهمی بزرگ در تلاش برای آزاد کردن زنان در بند این گروه تروریستی داشت و دارد.

کتاب 320 صفحه‌ای «آخرین دختر: داستان اسارت من و مبارزه‌ام علیه دولت اسلامی» نوامبر 2017 با مقدمه‌ای از امل علم‌الدین یا همان امل کلونی، همسر جورج کلونی به بازار آمد و از سوی بسیاری از منتقدان و رسانه‌ها تحسین شد. نیویورک‌تایمز آن را «روایتی نابودکننده» توصیف کرد و پابلیشرز ویکلی در یک نقد ستاره‌دار درباره‌اش نوشت: «درخشان و تاثیرگذار ... روایتی با چشمان باز درباره بیداد داعش.»

photo_2018-10-06_08-29-02

بوک‌لیست، اکونومیست، واشنگتن‌پست، پیپل و دیگر رسانه‌ها هم لب به تحسین «آخرین دختر» گشودند. نادیا مراد در روستای کوچک کوچو با ساکنان عمدتا کشاورز و چوپان به دنیا آمد. او همراه خواهران و برادرانش یک زندگی آرام داشت و در رویا خود را معلم درس تاریخ می‌دید که یک سالن زیبایی هم دارد اما این زندگی رویایی روز 15 اوت 2014 و در حالی که نادیا تازه بیست و یکمین بهار زندگی را پشت سر گذاشته بود، به پایان رسید.

تروریست‌های داعشی به روستای آنها حمله کردند و مردان را از دم تیغ گذراندند. شش برادر نادیا هم در میان کشته‌شدگان بودند و مادرش هم خیلی زود به آنها پیوست. داعشی‌ها جنازه مردم را در گورهای دسته‌جمعی به خاک سپردند و زنان جوان و دختران را با خود به موصل بردند تا به عنوان برده جنسی به دیگران بفروشند. نادیا هم یکی از انبوه دخترانی بود که در چنگال شیطان‌صفتان داعش اسیر شد و سرنوشتی شوم برایش رقم خورد.

داعشی‌ها بارها به او و دیگر دختران تجاوز کردند و آنها را کتک زدند. سرانجام نادیا توانست در یک فرصت مناسب از خیابان‌های موصل به خانه یک مسلمان سنی‌مذهب بگریزد و پسر این خانواده جان خود را برای فراری دادن نادیا به خطر انداخت. حدود یک سال بعد، او تصمیم گرفت داستان زندگی خود را در زندان داعش برای دیگران روایت و توجه جهانیان را به نسل‌کشی ایزدی‌ها و دیگر مردم عراق در چنگال داعش جلب کند.

«آخرین دختر: داستان اسارت من و مبارزه‌ام علیه دولت اسلامی» سه فصل و در مجموع 33 بخش دارد و مراد آن را به تمام ایزدی‌ها تقدیم کرده است. دو صفحه ابتدایی کتاب هم به مقدمه امل کلونی اختصاص یافته و این حقوقدان برجسته لبنانی در آن مراد را نه موکل خود، که دوستی صمیمی توصیف کرده است.

امل کلونی نادیا مراد جایزه صلح نوبل صلح نوبل آخرین دختر
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین