کد خبر: 27594 A

کاهش شدید نرخ مطالعه در کشور عاشقان کتاب

کاهش شدید نرخ مطالعه در کشور عاشقان کتاب

گزارش‌های اخیر از بازار کتاب ایسلند نشان می‌دهد که ایسلندی‌ها علاقه خود را به خرید و خواندن کتاب از دست داده‌اند.

ایران آرت: در ایسلند که شمالی‌ترین کشور اروپاست هرسال ناشران در ایام کریسمس خود را برای مراسم سنتی «سیل کتاب» آماده می‌کنند. در این مراسم ایسلندی‌ها به مناسبت کریسمس به یکدیگر کتاب هدیه می‌‌دهند و به همین خاطر ناشران ایسلندی اغلب سعی می‌کنند کتاب‌های خود را چند ماه مانده به روزهای کریسمس منتشر می‌کنند تا از این راه فروش بالای آثارشان تضمین شود.

ریشه‌های این سنت فرهنگی به سال 1944 میلادی و زمانی بازمی‌گردد که کشور ایسلند از دانمارک مستقل و تنوع اجناس موجود در این کشور بسیار محدود شد. کاغذ اما جزء معدود کالاهایی بود که جیره‌بندی نشد و ایسلندی‌ها کتاب را جایگزین هدیه‌های دیگر برای کریسمس کردند. همه این‌ها سبب شد تا ایسلند به عنوان ملت عاشقان کتاب با تعداد بسیار نویسنده و پشتوانه تاریخ ادبیات غنی شناخته شود.

به گزارش ایبنا، گزارش اخیر منتشر شده از بازار کتاب ایسلند نشان می‌دهد که این سنت در عصر پیشرفت تکنولوژی هرچه بیشتر دارد رنگ می‌بازد و ایسلندی‌ها دیگر کم‌تر به سمت کتاب و مطالعه می‌روند.

از سال 2010 تا 2017 میلادی فروش کتاب در ایسلند تا 43 درصد کاهش یافته و گزارش ماه آگوست سال جاری میلادی نشان می‌دهد که اوضاع از سال قبل هم بدتر شده و فروش کتاب تا 5 درصد نسبت به سال گذشته کم‌تر شده است. تعداد کتاب‌های منتشر شده در ایسلند نیز از سال 2011 به طور مستمر کاهش یافته است.

نظرسنجی اخیر بازار کتاب ایسلند هم‌چنین نشان می‌دهد که ایسلندی‌ها کم‌تر از قبل کتاب می‌خوانند. 13 درصد از مردمان ایسلند در سال 2017 هیچ کتابی را مطلقا مطالعه نکرده بودند. در حالی که این آمار در سال 2010 تنها 7 درصد از مردم را شامل می‌شد و علی‌رغم سنت مرسوم در این کشور 43 درصد از ایسلندی‌ها در سال گذشته حتی یک کتاب هم برای کریسمس دریافت نکرده بودند.

گفتنی است که از سال 2010 تا 2016 استفاده از تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند تا 38 درصد در ایسلند افزایش یافته و کارشناسان علت کم‌توجهی مردم ایسلند به کتاب را رشد سریع تکنولوژی و علاقه آن‌ها به اینترنت و گوشی‌های هوشمند دانسته‌اند.

ایسلند کتابخوانی مطالعه کتاب
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین