کد خبر: 28874 A

عجیب‌ترین عنوان کتاب انتخاب شد

عجیب‌ترین عنوان کتاب انتخاب شد

کتاب "لذت جوشیدن آب" برنده جایزه دایاگرام ویژه عجیب‌ترین نام کتاب در سال ۲۰۱۸ لقب گرفت.

ایران آرت: برای نخستین بار در عمر ۴۰ ساله جایزه معتبر دایاگرام یک کتاب به زبانی غیر از انگلیسی توانست جایزه ویژه عجیب‌ترین نام برای یک کتاب را با رای مردم از آن خود کند؛ نشانه‌ای که مدیران نشریه بوک‌سلر آن را در تضاد کامل با روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا ارزیابی می‌کنند. حدود ۵۶ درصد از رای‌دهندگان از میان شش نامزد نهایی به "لذت جوشیدن آب" رای دادند که یک راهنمای آشپزی با کتری به زبان آلمانی است.

به گزارش همشهری آنلاین، نکته جالب و عجیب در انتخاب برنده امسال اینکه برای شرکت در فرآیند داوری جایزه دایاگرام صرفا نام کتاب باید به زبان انگلیسی باشد. ناشر "لذت جوشیدن آب" هم نام کتاب را به انگلیسی برگزیده و درون آن دستور پختن و آماده کردن ۱۰۰ غذای سالم را در یک آشپزخانه نه‌چندان مجهز فقط با استفاده از یک کتری و مقداری آب جوش به زبان آلمانی قرار داده است. این کتاب توانست پنج رقیب خود را کنار بزند و جایزه دایاگرام را از آن خود کند.

فرآیند رای‌گیری روز ۱۶ نوامبر به پایان رسید و نام برنده سال ۲۰۱۸ روز ۲۳ نوامبر اعلام شد. دفتر اش فرلاگ (ناشر "لذت جوشیدن آب") در وین پایتخت اتریش مستقر است. این ناشر یک پویش بسیار گسترده در فضای مجازی و شبکه‌های مجازی راه انداخت و از مخاطبان خود خواست به کتابی محبوب که متن مقدس حوزه جوشیدن آب است، رای بدهند. به این ترتیب، کتاب توانست نخستین متن غیرانگلیسی‌زبان برنده جایزه دایاگرام شود.

جایزه دایاگرام ویژه انتخاب عجیب‌ترین نام کتاب‌ها سال ۱۹۷۸ در حاشیه نمایشگاه کتاب فرانکفورت در آلمان بنیان نهاده شد و حالا نخستین برنده آلمانی آن قصد دارد "لذت جوشیدن آب" را به زبان‌های دیگر هم منتشر کند. آرام هاس، مدیر ارشد اجرایی اش فرلاگ با سپاس از رای‌دهندگان بریتانیایی انتخاب کتابی آلمانی را نشانه علاقه مردم به داشتن اروپای واحد دانست و خواستار تجدید نظر در روند اجرایی شدن برگزیت شد.

برنده جایزه دایاگرام عملا جایزه‌ای دریافت نمی‌کند و صرفا می‌تواند یک عنوان و لقب را با خود یدک بکشد. هر چند کتابی که جایزه عجیب‌ترین نام سال را ببرد، به شکل خودکار مورد توجه قرار می‌گیرد و استقبال از آن در کتابفروشی‌ها بیش از گذشته می‌شود.

کتاب لذت جوشیدن آب بوکسلر جایزه دیاگرام
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین