کد خبر: 31368 A

بزرگداشت هوشنگ مرادی‌کرمانی در بندر گناوه برگزار شد

بزرگداشت هوشنگ مرادی‌کرمانی در بندر گناوه برگزار شد

انجمن «هوای تازه»ی در شهر گناوه از یک عمر فعالیت ادبی و فرهنگی هوشنگ مرادی کرمانی تقدیر کرد...

ایران‌آرت: مراسمی با عنوان بزرگداشت استاد هوشنگ مرادی‌کرمانی توسط انجمن «هوای تازه»ی بندر گناوه در این شهر برگزار شد و از یک عمر فعالیت ادبی و فرهنگی این نویسنده تقدیر به عمل آمد.

به گزارش ایران‌آرت، بخش صبحگاهی این مراسم بر روی لَنج (کشتی) در آب‌های خلیج‌فارس آغاز شد که با هنرمندی نوازندگان نی‌انبان و تنبک همراه بود و مخاطبان بیش از دو ساعت در فضایی صمیمانه با استاد هوشنگ مرادی‌کرمانی به گفت‌وگو پرداختند. همچنین حضور در «کلبه‌ی فرهنگ و هنر» و بیان خاطراتی از چگونگی خلق داستان‌های «خمره»، «بچه‌های قالیبافخانه» و «قصه‌های مجید» بخش دیگری از این برنامه بود.

عصر این روز، بخش اصلی برنامه «بزرگداشت هوشنگ مرادی‌کرمانی» در سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بندر گناوه برگزار شد و مهمانان و هنرمندان مدعو به این برنامه از ویژگی‌های ادبی این نویسنده گفتند. اولین سخنران لیلا گنجی (نویسنده گناوه‌ای) بود که از نقش و تأثیر بردباری، استقامت و امیدی گفت که شخصیتِ داستان‌های مرادی‌کرمانی در او به وجود آورده، در زندگی‌اش تحول عظیمی ایجاد کرده و او را به‌سمت نویسندگی سوق داده است. مهدی انصاری (نویسنده بوشهری) سخنران بعدی بود که از دیدگاه دستور زبان نقش‌گرای «هالیدی» و جنبه‌های «نمایشی»، داستان «لانه» را در شش نوع فرایند مادی، ذهنی، رابطه‌ای، رفتاری، بیانی و وجودی نقد و بررسی کرد.

photo_2019-01-21_19-11-42

همچنین حسین جلال‌پور (شاعر و استاد دانشگاه)، با اشاره به نقش و جایگاه سفرنامه‌ها و زندگی‌نامه‌ها در تاریخ ادبیات فارسی گفت: شخصاً علاقه‌مند به خواندن زندگی‌نامه و سفرنامه شاعران و نویسندگان بوده‌ام و کتاب‌های بسیاری در این زمینه مطالعه کرده‌ام، اما واقعیت این‌که کتاب «شما که غریبه نیستید»، در بیان جزئیات و وارد شدن به حوزه‌ی رازهای مگو و گفتن مسائلی که دیگران از گفتنش ابا می‌کنند، بسیار عالی و بی‌نظیر در زبان فارسی است. پس از آن علیرضا عندلیب (مدرس دانشگاه) که از شهر لار(فارس) به بندر گناوه آمده بود، به «بازتاب طنز در آثار هوشنگ مرادی‌کرمانی» پرداخت. عندلیب استفاده از فرهنگ عامیانه و ضرب‌المثل‌های به‌کار رفته در داستان‌های این نویسنده را منحصربه‌فرد دانست و از شاخصه‌های مهم در نوشته‌های مرادی را دریافت پیام توسط مخاطب عام و پسندیدن آن توسط مخاطبان خاص دانست..

آخرین سخنران مراسم، محمد ولی‌زاده (نویسنده و ناشر) بود. ولی‌زاده به ویژگی‌های شخصیتی و نوشته‌های مرادی‌کرمانی از جمله بیان موضوعات و مشکلاتش به زبانی ساده و همه‌فهم با چاشنی طنز، تیراژ بالای کتاب‌های این نویسنده نسبت به دیگر نویسندگان، ترجمه آثار او به بیش از 30 زبان دنیا، دریافت جوایز متعدد و معتبر در سطح بین‌المللی، توجه و استقبال دانشگاهیان و سینماگران از آثار منتشرشده‌ی مرادی‌کرمانی اشاره کرد و مدعی شد که خیلی از نویسندگان بنام معاصر به موفقیت‌های که او دست یافته، نرسیده‌اند.

photo_2019-01-21_19-11-53

پخش مستندی از زندگی هوشنگ مرادی‌کرمانی و اجرای موسیقی محلی توسط گروه «یزله» از دیگر قسمت‌های جذاب این برنامه بود. از دیگر نکات برجسته این مراسم، رونمایی از تابلو فرش منقش به چهره‌ی استاد مرادی‌کرمانی بود که به همت زنان «گبه‌باف» روستای شول آماده شده بود

در پایان این مراسم، هوشنگ مرادی‌کرمانی ضمن تشکر و قدردانی از همه‌ی برگزارکنندگان این برنامه، با اشاره به سابقه‌ی ۵۰ساله‌ی نویسندگی و شمارش کتاب‌های چاپ‌شده خود گفت: تقریباً هر سه سال یک کتاب نوشته‌ام و هیچ‌کدام شکل دیگری نیست. همه‌ی کتاب‌هایم را دوست دارم اما قضاوت را برعهده‌ی خواننده‌ها گذاشته‌ام. مرادی‌کرمانی همچنین با یادآوری نمایشنامه «مَه‌پلنگ» نوشته‌ و ساخته‌ی ایرج صغیری و رابطه‌اش با منوچهر آتشی و خاطراتی از صادق چوبک به نقش و جایگاه استان بوشهر در نمایش، شعر و داستان پرداخت.

 

 

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هوشنگ مرادی کرمانی انجمن هوای تازه بندر گناوه
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین