کد خبر: 33690 A

مهم‌ترین اتفاق حوزه کتاب در سال 97

مهم‌ترین اتفاق حوزه کتاب در سال 97

مهم‌ترین اتفاق سال 97 در حوزه کتاب مقابله با شبکه‌های غیرقانونی انتشار و توزیع بود.

ایران آرت: با زیاد شدن قیمت ارز در روزهای نخست سال 97قیمت کاغذ نیز روزبه‌روز زیادتر شد و ناشران در روزهای پس از نمایشگاه با افزایش چندبرابری قیمت کاغذ مواجه شدند. 

به گزارش ایران آرت، همشهری در ادامه نوشت: چندی نگذشت که با رایزنی‌های وزارت فرهنگ کاغذ نیز در فهرست کالاهای ضروری قرار گرفت تا با ارز دولتی وارد شود اما ظاهراً سهم چندانی از کاغذ وارد شده با ارز دولتی به ناشران نرسید. مدتی گذشت تا واردات کاغذ از وزارت صنعت و معدن و تجارت به وزارت فرهنگ و ارشاد واگذار شود و کارگروه کاغذ ارشاد توزیع کاغذ میان ناشران را در دست بگیرد. در همین فاصله قیمت کاغذ نیز بیشتر شد هرچند مقایسه رشد قیمت کاغذ با اقلام دیگر نشان می‌دهد که بازار تا اندازه‌ای تحت کنترل بوده است اما همین اتفاق‌ها و فاصله‌ها تا سامان یافتن بازار سبب افزایش حداقل قیمت کاغذ شد.

در عین حال، درست است که کاغذ با ارز دولتی میان ناشران توزیع می‌شود اما نوسانات بازار کاغذ و نیز چندبرابر شدن قیمت آن در بازار آزاد سبب شده که خدمات حوزه چاپ و نشر نیز چندبرابر شود و قیمت کتاب از این جهت نیز افزایش پیدا کند. با این همه فروش کتاب کاهش چندانی نداشته است و سال‌جاری را باید سال خوبی برای کتابفروشان و ناشران به شمار آورد. کتاب‌های پرفروش همچنان مکرراً چاپ می‌شدند و اشتیاق عموم مخاطبان برای خرید این کتاب‌ها در طول سال برقرار بود. اتفاق دیگری که شاید سبب فروش بیشتر کتاب‌ها شده باشد این است که مخاطبان حرفه‌ای‌تر بیشتر از سبد خرید همیشگی خود کتاب خریدند تا پیش از اتمام چاپ‌های فعلی کتاب را خریداری کنند و مجبور نشوند سال آینده آنها را با قیمت بیشتری بخرند. چنان‌که ناشران در گفت‌وگو با همشهری اشاره کردند بحران واقعی نشر در سال آینده، پس از نمایشگاه کتاب و خالی شدن انبارها از چاپ‌های قدیمی آغاز می‌شود.

اما مهم‌ترین اتفاق حوزه کتاب در سالی که گذشت مقابله با شبکه‌های غیرقانونی انتشار و توزیع کتاب‌ بود؛ اتفاقی که به همت اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و نیروی انتظامی و قوه قضاییه صورت گرفت. انبوه انبارهایی که یکی پس از دیگری کشف می‌شدند از گستردگی شبکه قاچاق کتاب خبر می‌دادند. شبکه قاچاق در سال‌های گذشته در فقدان قانون و بی‌توجهی ناشران و کتابفروشان و مسئولان امر آن‌قدر قدرتمند و پیچیده شده بود که مقابله با آن دشوار بود و عزمی عمومی می‌خواست. خوشبختانه بخش قابل توجهی از این انبارها در سال 1397کشف شد و اگر همه نهادهای ذیربط همت کنند باقیمانده شبکه نیز در سال آینده کشف خواهد شد. انبارهای کتاب‌های قاچاق که کشف شد فروش کتابفروشی‌ها هم افزایش پیدا کرد؛ اتفاقی که نشان می‌داد قاچاقچیان بخش زیادی از بازار کتاب را در دست داشتند و کتاب‌ها را به شکل‌های گوناگون در سراسر ایران توزیع می‌کردند. 

 

کتاب بازار کتاب قاچاق کتاب فرهنگ
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین