کد خبر: 34754 A

راه‌کار جدید ناشران برای فروش بیشتر آثار ادبی

راه‌کار جدید ناشران برای فروش بیشتر آثار ادبی

استقبال از کتاب‌های صوتی به حدی بالا رفته است که بعضی از ناشران بزرگ قراردادهای کلانی با شرکت‌های رسانه‌ای برای تولید کتاب‌ها صوتی منعقد می‌کنند.

ایران آرت: تکنولوژی صدا یکی از بخش‌های اصلی صنایع نشر اطلاعات به یکی از امور روزمره اکثر علاقمندان به کتاب تبدیل شده است. هر روز بر تعداد کتاب‌های صوتی ناشران در کشورهای مختلف جهان اضافه می‌شود. ناشران و نویسندگان اهمیت کتاب‌های صوتی را بیش از پیش درک کرده و در حال تولید کتاب‌های صوتی هستند به طوری بعضی از ناشران بزرگ قراردادهای کلان با شرکت‌های رسانه‌ای برای تولید این کتاب‌ها منعقد می‌کنند.

به گزارش ایبنا، کریتیپون نوشته است: مخاطبان کتاب در عصر کنونی به چند دسته تقسیم شده‌اند و مثل قبل برای رسیدن به مخاطب دیگر یک شاهراه وجود ندارد و چندین راه فرعی ایجاد شده است. صدا یکی از این راه‌هاست که "پاول ستینگ" نویسنده و تولیدکننده کتاب صوتی اعتقاد دارد نویسندگان نیز باید خودشان را به تکنولوژی روز دنیا مجهز کنند. وی دلایلی برای ورود نویسنده‌ها به حوزه تولید پادکست و فایل‌های صوتی از کتاب‌های خود ذکر می‌کند که عمده‌ترین و مهمترین آن دسترسی همه مردم به این فایل‌ها و ارزان بودن آنهاست.

وی می‌نویسد: امروز پادکست به یکی از منابع اصلی دریافت خبر و اطلاعات از سوی کاربران تلفن همراه تبدیل شده است و نویسنده‌ها نیز باید خودشان را به این ابزار مجهز کنند. ممکن است کتابی که منتشر می‌کنید آنقدرها طرفدار نداشته باشد ولی ممکن است صدای شما تاثیرگذاری خاصی روی مخاطب کتاب داشته باشد. قرار نیست مثل استودیوهای حرفه‌ای فایل صوتی بسازید کافی است بخش‌هایی از کتاب نوشته شده خودتان را برای مخاطب بخوانید و آنها با گوش کردن این فایل‌ها حتی برای خرید کتاب رغبت پیدا کنند. هر ماه میلیون‌ها جلد کتاب داستانی و مستند در بازار کتاب عرضه می‌شود ولی تجربه نشان داده آنهایی می‌توانند کتاب خود را به گوش مخاطب برسانند که از رسانه‌های متفاوت شانس خود را برای تبلیغ استفاده می‌کنند.

بر اساس این گزارش انتشار پادکست از کتاب‌ها می‌تواند خودش تبلیغی برای برند انتشارات و نویسنده باشد ولی مهمترین دلیل موفقیت این روزهای فایل‌های صوتی دسترسی سریع آن است. کاربران تلفن‌های همراه بخش عمده‌ای از مخاطبان فضای مجازی و حتی کتاب‌ها را تشکیل می‌دهند و نویسنده‌ها و ناشران نیز برای دیده شدن اقدام به تولید فایل‌های صوتی و گاهی اوقات تصویری از کتاب‌های خود می‌کنند. فضای صمیمی پادکست‌ها نوعی اعتماد برای مخاطب ایجاد می‌کند تا محتواهای مورد نیاز خود را در نهایت آرامش گوش کنند. علاوه بر این پادکست کتاب‌ها فضای قابل انعطافی برای ناشر ایجاد می‌کند که در رسانه‌های مختلف قابل توزیع است. گفته می‌شود این فضا آنقدر انعطاف و گنجایش دارد که حتی با وجود هزاران پادکست نیز هنوز جا برای شما وجود دارد. بسیاری از ناشران با تجربه سال‌های اخیر تولید فایل‌های صوتی از کتاب ها را جدی گرفته‌اند که نتایج اولیه آن در بالا رفتن فروش کتاب‌های چاپی را مشاهده می‌کنند.

انجمن ناشران آمریکا (AAP) در جدیدترین گزارش ماهیانه خود هرچند از کاهش 5 درصدی فروش کتاب‌های الکترونیکی در این کشور خبر داد. در همین گزارش افزایش تولید و فروش کتاب‌های صوتی آورده شده است. در آمار منتشر شده انجمن ناشران آمریکا کتاب‌های صوتی در بین دیگر انواع کتاب‌ها وضعیت بهتری دارد. طبق این آمار میزان فروش این کتاب‌ها در سال 2017 حدود 30 درصد رشد داشته است و درآمد ناشران از طریق فروش این کتاب‌ها به 343 میلیون دلار رسید. این اولین بار است که فروش کتاب‌‌های صوتی به این نرخ از فروش می‌رسد.

 

ادبیات ناشر کتاب صوتی آثار ادبی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین