کد خبر: 34832 A

خوشحالی ریچارد پاورز از کسب مهمترین جایزه عمرش

خوشحالی ریچارد پاورز از کسب مهمترین جایزه عمرش

برنده شدن داستانی درباره درختان و معجزه طبیعت در جایزه‌ای با اعتبار پولیتزر قطعاً برای طرفداران محیط‌زیست خوشایند است.

ایران آرت: "فرا داستان" نوشته ریچارد پاورز روایت حماسه‌ای زیبا از زندگی شگفت‌انگیز و مرگ غم‌انگیز درختان است. داستانی که اخیراً برنده جایزه پولیتزر در بخش داستان شد و طرفداران محیط‌زیست را خوشحال کرد.

اهدای جایزه به "فرا داستان" موجب فروش بیشتر آثاری با موضوع محیط‌زیست می‌شود. از پاورز به عنوان نویسنده‌ای یاد می‌شود که به کشف موضوعات علمی علاقه‌مند است و پیش از این آثاری چون ژنتیک و هوش مصنوعی نوشته است.

به گزارش ایبنا به نقل از آتلانتیک، "پژاواک ‌برانگیز"، داستان پیشین پاورز برنده جایزه کتاب ملی آمریکا شده است و در بین فینالیست‌های جایزه پولیتزر هم قرار داشت. خود وی معتقد است دریافت جایزه در اواخر حرفه نویسندگی‌اش خوب است: "فرا داستان" دوازدهمین کتاب من است. 35 سال است که می‌نویسم و فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته‌ام و این جایزه انرژی خوبی به من تزریق کرد. مهم‌ترین جایزه‌ای که می‌توانستم دریافت کنم؛ جایزه پولیتزر را برای کتابی گرفتم که در پی جدی‌تر شدن روابط انسان‌ها با پدیده‌های غیرانسانی حاضر در طبیعت است.

شرایط کنونی محیط‌زیست خیلی بد است و معتقدم آدم‌هایی در دنیا وجود دارند که دوست دارند داستانی بخوانند که بار دیگر انسان را به طبیعت متصل می‌کند؛ به طبیعتی که مدت‌هاست از آن دور شده‌ایم."

داستان جذاب پاورز در بزرگداشت طبیعت نگاشته شده است و خواننده را به یاد زیبایی اشعار ثورو و امرسون می‌اندازد. رابطه انسان و طبیعت موضوع مهمی در "فرا داستان" است اما توصیف جزئی هر کدم از شخصیت‌ها در شکل‌دهی داستان تأثیرگذار است. پاورز دمی دیگر در روح طبیعت می‌دمد و مخاطب را چنان به میان سبزی درختان می‌برد تا نسیم دلنواز صبحی بهاری را در میان موهایش احساس کنند.

از دیدگاه "فرا داستان" همه انسان‌ها زندگی خود را مدیون درختان هستند. درختان هوا را تصفیه می‌کنند و خاک را بارور می‌کنند و تمدن انسانی را ممکن می‌سازند. دیدگاهی که دوستداران محیط‌زیست می‌پسندند.

داستان‌هایی با موضوع محیط‌زیست پدیده‌ای تازه نیست اما در دهه اخیر مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. تی. سی. بویل، آنی پرو، و لیدیا میلت رمان‌هایی را درباره بلایای زمین و نیاز به اقدامات فوری برای حفظ محیط‌زیست منتشر کرده‌اند.

پاورز می‌گوید: "این جایزه به این دلیل برای من ارزش دارد که به نویسندگان جوان قدرت می‌دهد تا دغدغه‌های خود را درباره طبیعت گسترش دهند."

"فرا داستان" در سال 2018 موردتمجید مجلات مهم ادبی مختلف قرار گرفت. واشنگتن‌پست کتابِ جدید پاورز را جزء 10 کتاب برتر سال قرار داد. علاوه بر این در میان فینالیست‌های جایزه فاکنر قرار دارد که برنده آن در پایان ماه جاری میلادی در واشنگتن اعلام می‌شود.

پولیتزر جایزه پولیتزر ریچارد پاورز پولیتزر ادبیات فرا داستان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین