کد خبر: 35097 A

جایزه معتبر پن فاکنر برای نویسنده زن ایرانی آمریکایی

جایزه معتبر پن فاکنر برای نویسنده زن ایرانی آمریکایی

رمان "مرا زبرا صدا کن" از آذرین وندر ولیت علومی به عنوان برنده بهترین اثر داستانی جایزه پن/فاکنر شناخته شد.

ایران آرت: آذرین وندر ولیت علومی با رمان "مرا زبرا صدا کن" به عنوان برنده جایزه پن/فاکنر ۲۰۱۹ برای داستان انتخاب شد.

گویدیون سویلبهن، مدیر اجرایی این جایزه گفت: "بسیار خوشحالیم که توانستیم چنین کار هنری نادر و قابل‌توجهی را گرامی بداریم. "مرا زبرا صدا کن" در کنار چهار فینالیست دیگر این مطلب را به وضوح نشان داد که در چه زمان چشمگیری برای داستان امریکا هستیم."

به گزارش ایبنا به نقل از پن فاکنر، پرسیوال اورت، ارنستو کوینونز و جوی ویلیامز، داوران امسال، ۴۰۰ رمان و مجموعه داستان کوتاه از نویسندگان امریکایی را که در طول سال ۲۰۱۸ در ایالات متحده منتشر شد، بررسی کردند. این داوران نوشتند: "تاریخ، قاضی نهایی است. و مطمئنا با هر پنج فینالیست با مهربانی رفتار خواهد کرد. با این حال، گه‌گاهی یک صدای منحصربه‌فرد، پرماجرا و از لحاظ نظری طنزآمیز پیدا می‌شود که ما را به سفری اجتناب‌ناپذیر می‌برد. "مرا زبرا صدا کن" آذرین وندر ولیت علومی کتابخانه‌ای در دل کتابخانه دیگر است، هزارتویی از منابعی از تمامی فرهنگ‌ها و تمام موقعیت‌های زندگی. در دنیای بصری نتفلیکسی امروز، رمان خانم علومی در نمایش چیزی که یک رمانِ نوشته‌شده به ما نشان می‌دهد، در بالاترین سطح قرار دارد."

آذرین علومی، نویسنده رمان‌های تحسین‌شده "مرا زبرا صدا کن" که در فهرست بلند جایزه کتاب اوپن پن قرار گرفت، و "فرا کیلر" است که جایزه وایتینگ رایترز را از آن خود کرد و از برگزیدگان بنیاد کتاب ملی بود. او کمک‌هزینه فولبرایت و کمک‌هزینه انستیتویی در بارسلونا را دریافت کرد و در دانشگاه نوتردام، استادیار نویسندگی خلاق در برنامه ام‌اف‌ای دپارتمان انگلیسی است.

علومی گفت: "من "خشم و هیاهو"ی ویلیام فاکنر را در کنار "دلبند" تونی موریسون تقریبا دو دهه پیش در سال‌های دبیرستان کشف کردم. این دو کتاب بخش جدایی‌ناپذیری از تکامل آگاهی ادبی من بوده‌اند و فهمیدم که انرژی حیاتی زندگی می‌تواند در طول زمان و فضا به خوانندگان انتقال پیدا کند و ادبیات این توان را دارد که بخش عمده فردی و اجتماعی را بهبود ببخشد. "مرا زبرا صدا کن" ادای احترامی است به نویسندگان بزرگ گذشته و حال که این شجاعت و توان فکری را دارند که با قلب‌هایشان درباره معنی انسان بودن در دنیایی که عدالت و برابری برای بسیاری هنوز کمیاب است، فکر کنند. بردن جایزه پن/فاکنر در چنین شرایط حساسی افتخاری است که من بابت آن بسیار سپاس‌گزارم. این برای من یادآور دنیای مرموز ماست که در آن نوشتنِ صادقانه به ما اجازه می‌دهد با دیگری متواضعانه صحبت کنیم، انگیزه‌ای برای دوست داشتن و گوش دادن عمیق‌تر، هر بار که قلم را روی کاغذ می‌گذارم."

جایزه پن/فاکنر بزرگ‌ترین جایزه امریکا برای داستان است و برنده آن ۱۵ هزار دلار دریافت خواهد کرد. هر چهار فینالیست دیگر، بلانش مک‌کری بوید، ریچارد پاورز، ایولیس رودریگز و ویلیام ولاتین، ۵ هزار دلار دریافت خواهند کرد.

از برندگان پیشین این جایزه می‌توان به جوآن سیلبر، ایمبولو امبو، جیمز هاناهم، اتیکوس لیش و کارن جوی فولر اشاره کرد.                     

 

نویسنده زن نویسنده جایزه ادبی آذرین علومی آذرین وندر ولیت علومی مرا زبرا صدا کن نویسنده ایرانی آمریکایی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین