کد خبر: 35586 A

معرفی کتاب سال بریتانیا/ همسر اوباما ناکام ماند

معرفی کتاب سال بریتانیا/ همسر اوباما ناکام ماند

برندگان شاخه‌های مختلف جوایز کتاب سال بریتانیا در حالی معرفی شدند که رمان "آدم‌های معمولی" به عنوان برنده بزرگ این دوره از جوایز انتخاب شد.

ایران آرت: با وجود حضور کتاب پرفروش زندگی‌نامه بانوی اول سابق ایالات متحده آمریکا در لیست نامزدهای ‌نهایی جوایز کتاب بریتانیا،‌ داوران این آکادمی "سلی رونی"‌ را برای نگارش رمان "‌آدم‌های معمولی" به عنوان برنده بزرگ این جوایز برگزیدند.

به گزارش ایسنا، رمان "آدم‌های معمولی"‌ نوشته "‌سلی رونی" نویسنده ایرلندی درحالی برنده جایزه اصلی جوایز کتاب بریتانیا شد که "شدن" کتاب زندگی‌نامه پرفروش "‌میشل اوباما" و  رمان "‌شیرفروش" ‌اثر برنده جایزه بوکر سال گذشته از رقیبان اصلی او در این دوره از جوایز کتاب بریتانیا به شمار می‌رفتند.

کتاب دوم این نویسنده ۲۸ ساله ایرلندی که داستان روابط عاطفی دو آدم معمولی را طی سال‌های متمادی روایت می‌کند جایزه اصلی کتاب بریتانیا را که با عنوان "بفتای کتاب"‌ نیز شناخته می‌شود دوشنبه شب طی مراسمی به خود اختصاص داد. رمان "‌آدم‌های معمولی"‌ پیش‌تر نامزد جوایز مختلفی همچون "بوکر"‌،‌ "فولیو"‌ و "‌دیلن توماس" شده بود و به عنوان برنده جایزه "کاستا"‌ و کتاب سال "واتراستون" نیز ‌انتخاب شده بود.

از آن‌جایی که کتاب زندگی‌نامه‌ "میشل اوباما" ‌۲۵۳ درصد فروش بیشتری نسبت به رمان "‌آدم‌های معمولی" ‌داشته،‌ انتظار می‌رفت این کتاب به عنوان کتاب سال بریتانیا انتخاب شود، اما "آلیس اوکیف" رئیس داوران این جایزه بیان کرد علی‌رغم آمار فروش قابل‌ توجه کتاب "‌شدن"، رمان "‌آدم‌های معمولی"‌ شایستگی بیشتری برای کسب این عنوان داشته است.

او افزود: "تصمیم‌گیری درباره این مسئله بسیار دشوار بود، اما در نهایت پس از مشورت‌های فراوان به این نتیجه رسیدیم که "‌سلی رونی" یک استعداد حقیقی است و رمان دوم او همچون اثر اولش درخشان و تاثیرگذار است."   

به گفته "‌اوکیف"، در نظر گرفتن فاکتور پرفروش بودن یک اثر برای انتخاب آن به عنوان کتاب سال بریتانیا به آن معناست که دیگر فاکتورهای مهم را کنار گذاشته‌ایم.‌ با این حال به نظر او،‌ کتاب "‌آدم‌های معمولی" یک کتاب پرفروش در ژانر ادبیات داستانی محسوب می‌شود.

او همچنین بیان کرد: "سلی رونی ادبیات داستانی را ارتقا داد و این حقیقتی نیست که بتوان به نویسندگان جوان زیادی نسبت داد."‌

زندگی‌نامه "میشل اوباما"‌ که مسیر زندگی او را از کودکی تا کاخ سفید روایت می‌کند، دو جایزه از دیگر شاخه‌های جایزه کتاب بریتانیا یعنی جایزه بهترین کتاب غیرداستانی سال و کتاب صوتی سال را به خود اختصاص داد.

 از برگزیدگان دیگر شاخه‌های جوایز کتاب بریتانیا می‌توان به "دیوید ویلیامز"‌ به عنوان برنده کتاب سال کودکان برای نگارش "‌هیولای یخی"‌ اشاره کرد.  کتاب ترجمه "سم تیلور" از رمان "‌آوای شیرین" نوشته "‌لیلا سلیمانی"‌ نیز به عنوان برترین رمان نخست سال انتخاب شد. کتاب آشپزی "بوش"‌ نوشته "‌هنری فرس" و "‌ایان تیزبی"‌ نیز در شاخه سبک زندگی برگزیده شد.

 

باراک اوباما میشل اوباما آنا برنز سلی رونی کتاب سال بریتانیا
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین