کد خبر: 3584 A

نمایشگاه بلونیا با حضور فعال غرفه ایران

نمایشگاه بلونیا با حضور فعال غرفه ایران

قرار است ۶۵ نویسنده کودک و نوجوان و آثار آن‌ها در قالب یک کاتالوگ به کارشناسان حاضر در نمایشگاه معرفی شوند

ایران آرتپنجاه و چهارمین دوره نمایشگاه کتاب بلونیا دیروز با حضور ایران افتتاح شد.

 نمایشگاه کتاب بلونیا در حالی برگزار می‌شود که شعار امسال این رویداد فرهنگی «نقش زیستگاه‌های طبیعی در محتوای کتاب کودکان» است.

نمایشگاه کتاب

در این دوره موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران ویژه‌برنامه «روز ایران» را برگزار خواهد کرد. بر این اساس، سالن "ویواچه"  نمایشگاه بین‌المللی بولونیا امروز میزبان علاقه‌مندان به ادبیات، تصویرگری و فرهنگ ایران است. دکتر فاطمه عسگری (عضو هیات علمی دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه تهران) امروز به موضوع «ترجمه‌ کتاب پینوکیو در ایران» در قالب یک سخنرانی و ارائه پاورپوینت خواهد پرداخت. این کارشناس پیش‌تر موفق به دریافت رتبه ممتاز دکترای تخصصی در رشته ادبیات و فرهنگ ایتالیایی با ارائه رساله «ماهیت و تفاسیر معشوق در اشعار فرانچسکو پتراکا» شده است. در ادامه ویژه‌برنامه «روز ایران» که از ساعت  ١٣:٣٠ تا ١٥:٣٠ برگزار خواهد شد، «سیمونه رئا» و «آریانا وایرو» دو تصویرگر ایتالیایی از تجربه حضور خود در ایران خواهند گفت. چندی پیش و به مناسبت حضور ایتالیا به عنوان مهمان ویژه سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، درروزهای ۱۰ و ۱۲ بهمن‌ماه سال گذشته کارگاه مشترکی با حضور این دو هنرمند در سالن اجتماعات موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برگزار شد. در این کارگاه اعضای انجمن تصویرگران حضور داشتند.

از دیگر فعالیت‌های غرفه ایران معرفی ۶۵ نویسنده کودک و نوجوان و آثار آن‌ها در قالب یک کاتالوگ به  کارشناسان حاضر در پنجاه و چهارمین نمایشگاه کتاب بلونیاست. موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران با همکاری انجمن نویسندگان کودک و نوجوان پس از بررسی آثار فعالان حوزه ادبیات کودک این کاتالوگ را طراحی کرده‌اند. آن دسته از نویسندگانی که  فعالیت مستمری در ادبیات کودک داشته‌اند و  موفق به کسب افتخارات و جوایز ملی یا بین‌المللی شده‌اند موفق به راهیابی به این کاتالوگ شده‌اند. ترجمه‌ آثار این  مولفان به زبان‌های خارجی و انتشار آثاری از آن‌ها طی پنج سال اخیر از دیگر معیارهای مورد نظر داوران بوده است.

بر اساس این گزارش، نام نویسندگانی از چند نسل  در این کاتالوگ به چشم می‌خورد. برخی از این نویسندگان عبارتند از احمدرضا احمدی محمدهادی محمدی، مرتضی خسرونژاد، محمدکاظم مزینانی، داوود غفارزادگان، محمدرضا سرشار، عباس عبدی، بیوک ملکی، فریبا کلهر، آتوسا صالحی، نوید سیدعلی‌اکبر، حمیدرضا شاه‌آبادی، آرمان آرین، زهره پریرخ و... .

مخاطبان این کاتالوگ علاوه بر آشنایی با فعالیت‌های حرفه‌ای این نویسندگان و شاعران، برخی آثار آن‌ها را می‌شناسند، ضمن این‌که فهرستی از جوایز این نویسندگان نیز در این کاتالوگ ارائه شده است. این کاتالوگ به همت موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی و نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منتشر شده و در نمایشگاه کتاب بلونیا  در دسترس  کارشناسان نشر قرار می‌گیرد.


در ایام برگزاری نمایشگاه، موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران ضمن گفت‌وگو با نمایندگان نمایشگاه‌ها و ناشران شرکت‌کننده، به معرفی کتاب‌ها و نویسندگان کودک و نوجوان در قالب دو کاتالوگ می‌پردازد. از سوی دیگر «نگاهی کوتاه به صنعت نشر جمهوری اسلامی ایران» عنوان کاتالوگی است که در دسترس عموم بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد تا با فعالیت‌های ایران در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی آشنا شوند.

همچنین برای نخستین‌بار نمایشگاه کتاب تهران فرصتی مطالعاتی را فراهم آورده است که اطلاعات آن  همراه با برنامه‌های این دوره از نمایشگاه به علاقه‌مندان ارائه خواهد شد. علاوه بر این بازدیدکنندگان می‌توانند با آثار تصویرگری ایرانی که توسط ناشران خارجی چاپ شده آشنا شوند. این آثار و اطلاعات آن‌ها نیز در قالب یک کاتالوگ قابل بررسی‌اند.

در ادامه فرصت رایزنی با هنرمندان و ناشران دیگر کشورها نیز برای نویسندگان و تصویرگران جوان کشور در این نمایشگاه فراهم آمده است. علی‌اصغر ماتک ، شهرزاد شهرجردی و غزل فتح‌الهی برگزیدگان سومین مسابقه خلق کتاب‌های تصویری و نرگس محمدی و حسن عامه‌کن از جمله تصویرگرانی هستند که آثارشان به کاتالوگ بلونیا راه یافته و این موسسه اقدام به اعزام آن‌ها کرده است و در غرفه ایران که متراژ آن ۳۲ متر است، حضور خواهند داشت.

همچنین از جمله برنامه‌های مهم نمایشگاه بلونیا اهدای جایزه آسترید لیندگرن در روز دوم نمایشگاه است.

در این دوره از نمایشگاه جزایر بالئاری و کاتالونیا مهمانان ویژه هستند. به گفته مسئولان نمایشگاه، دلیل این انتخاب فعالیت طولانی‌مدت این مناطق در چاپ کتاب برای کودکان و نوجوانان (از قرن ۱۵ میلادی) در قاره اروپاست.

 

ایتالیا جمهوری اسلامی ایران کودک و نوجوان کودکان و نوجوانان نمایشگاه کتاب
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین