کد خبر: 36355 A

میشل سر درگذشت

میشل سر درگذشت

میشل سر، فیلسوف و ادیب فرانسوی و عضو آکادمی فرانسه در سن 88 سالگی از دنیا رفت.

ایران آرت: میشل سر، فیلسوف، تاریخ‌شناس علمی، ادیب فرانسوی و عضو فرهنگستان فرانسه در سن 88 سالگی، بین نزدیکانش و در آرامش کامل از دنیا رفت. آژانس انتشاراتی پومیه که آثار او را به چاپ می‌رساند این خبر را تایید کرد.

به گزارش ایبنا، آکادمی فرانسه در بیانیه‌ای درباره او نوشت «دنیا یک روشنفکر عظیم را از دست داد. او صدای سنت فلسفه فرانسه را به فراتر از مرزهای ما رساند. فرانسوی‌ها یک چهره آشنا که دانش بی‌ا‌نتهای خود را بی‌دریغ و تا واپسین نفس‌های زندگی‌اش، در اختیار همگان می‌گذاشت از دست دادند.»

میشل سر، در اول سپتامبر سال 1930 در اوژن فرانسه متولد شد، در سال 1990 به عضویت فرهنگستان فرانسه درآمد و استاد دانشگاه استنفورد شد. تعداد بی‌شماری مقاله و کتاب از این فیلسوف فرانسوی درباره فلسفه و تاریخ علم منتشر شده است. دو مقاله اخیر او با عناوین «زمان بحران» و « پاکت کوچک» مورد تحسین بسیار مجله‌ها و روزنامه‌‌ها قرار گرفت و نقدهای مثبت بسیاری درباره آن نوشته شد. آخرین کتاب او با عنوان «خلق‌های خبیث» در ماه فوریه سال جاری منتشر شد.

او یکی از معدود فیلسوفان معاصر بود که دیدگاه منحصر به فردش درباره جهان، علم و فرهنگ را همزمان در بر می‌گرفت. او در یکی از مصاحبه‌هایش با مجله اکتوالیته درباره بوم‌شناسی و عملکرد انسان بر روی زمین و ارثی که فرزندان از آن می‌برند و درباره موضع و رفتار گاها ناخودآگاه انسان که او را در معرض خطر قرار می‌دهد صحبت کرده بود.

میشل سر در سراسر زندگی‌ برای بیان عقاید و نظریه‌های فیلسوفانه‌اش به دنبال زبانی بود که درک و فهم آن برای مردم آسان‌تر باشد و عده بیشتری بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.

او درباره تفاوت جنگ با تروریسم گفته بود: «جنگ یک موسسه نظا‌م‌مند و با چارچوب است در حالی که تروریسم این‌گونه نیست و این همان اختلاف پنهان در قلب اشتباه جورج‌ دبلیو بوش بود؛ زمانی که می‌خواست با تروریسم در خلال جنگ مبارزه کند. تروریسم، تعریف نشده، بی‌هویت و بی‌زمان است.»

او در اواخر عمرش مشغول کار بر روی یک پروژه جسورانه و تحقیقی بود که مشترکا از سوی انتشارات کارنیتس نورد، پومیه و هومو لودن به چاپ رسید و سعی‌اش بر این بود که در این اثر به تاریخ و فلسفه ورزش نزدیک شود.

 

نویسنده فیلسوف میشل سر
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین