کد خبر: 36676 A

نویسنده جوان پیروز رقابت با بزرگان/ امیلی 100 هزار دلار را به خانه برد

نویسنده جوان پیروز رقابت با بزرگان/ امیلی 100 هزار دلار را به خانه برد

نویسنده جوان آمریکایی موفق شد با اولین داستانش در رقابت با نویسندگان سرشناس پیروز شود و جایزه ادبی 100 هزار دلاری دوبلین را کسب کند.

ایران آرت: امیلی راسکویچ، نویسنده 33 ساله آمریکایی در حیاط پشتی خانه‌اش در حال بازی کردن با دختر یک ساله‌اش بود که تلفنش زنگ خورد. از پشت تلفن به او خبر دادند که اولین رمانش برنده گران‌ترین جایزه ادبی دنیا در بخش داستان یعنی جایزه ادبی دوبلین شده است و قرار است 100 هزار دلار دریافت کند.

راسکویچ برنده جایزه‌ای شده است که پیش از این یک بار به اورهان پاموک، که یکی از برندگان نوبل ادبیات است، رسیده است. خود راسکویچ می‌گوید: "پشت تلفن اول حرف نزدم. اصلاً مطمئن نبودم. باورش سخت بود. روی علف‌ها و کنار دخترم نشسته بودم و در یک لحظه زندگی‌ام برای همیشه تغییر کرد."

راسکویچ پس از دریافت جایزه گفت: "نمی‌توانم میزان خوشحالی‌ام را از دریافت چنین جایزه‌ای ابراز کنم. پاسخ دادن به این حجم از مهربانی خیلی دشوار است. هنوز شگفت‌زده هستم. نویسندگان بزرگی در این فهرست هستند و دیدن نام من در کنار چنین اسم‌های مهمی افتخاری بزرگ برای من است."

به گزار ایبنا به نقل از گاردین، جایزه بین‌المللی ادبی دوبلین یا ایمپک سابق در سال 1994 ایجاد شد و سالیانه آثاری را که در سال قبل به زبان انگلیسی منتشر شده باشد مورد تقدیر قرار می‌دهد. جایزه ادبی دوبلین تحت حمایت شهرداری دوبلین و با هدف ارتقای ادبیات دنیا برگزار می‌شود تا نقش دوبلین را به عنوان "شهر ادبیات یونسکو" برجسته کند.

رمان "آیداهو" از میان 141 عنوان از 115 شهر و 41 کشور به عنوان برنده انتخاب شد. راسکویچ برای نگارش یک رمان موفق شد جایزه صد هزار دلاری را به دست آورد و از این موضوع خیلی خوشحال است: "اصلاً باورم نمی‌شود که یک نویسنده برای نوشتن فقط یک رمان چنین جایزه‌ای برنده شود. خیلی خوشحالم. حالا می‌توانم با خیال راحت‌تری بر روی نوشتن داستان بعدی‌ام تمرکز کنم."

مایرید اُونز، مدیر کتابخانه عمومی دوبلین گفت: "عناوین حاضر در فهرست نهایی امسال توسط کتابخانه‌های عمومی در بلژیک، کانادا، جمهوری چک، آلمان، مجارستان، ایسلند، ایرلند، نروژ، اسپانیا، سوئد، سوئیس، بریتانیا، و آمریکا انتخاب شده‌اند. نامزدهای نهایی از فرانسه، ایرلند، پاکستان، بریتانیا، و ایالات متحده انتخاب شده‌اند. یک کتابخانه در بلژیک کتاب "آیداهو" را پیشنهاد و خاطرنشان کرد که این داستان به دلیل ساختار خاص و محیط داستان بسیار جذاب است."

نامزدهای نهایی جایزه ادبی دوبلین دو ماه پیش اعلام شد. "قطب‌نما" نوشته ماتیاس اینارد، "آتش خانگی" نوشته کامیلا شمسی، و "لینکلن در باردو" نوشته جورج ساندرز در فهرست نهایی جایزه ادبی دوبلین قرار دارند. سه کتابی که به ترتیب برنده‌یِ جایزه گنکور 2015، برنده جایزه ادبیات داستانی زنان بریتانیا 2018، و برنده جایزه بوکر 2017 شده‌اند.

 علاوه بر این سالی رونی، برنده جایزه کاستا 2018 در بخش رمان با "مکالمه با دوستان" و برنارد مک‌لاورتی با کتاب "وقت استراحت میانه زمستان"، که رمان سال ایرلند در سال 2017 شد، هم در میان نامزدهای نهایی جایزه ادبی دوبلین قرار داشتند.

"خروجی غربی" نوشته محسن حمید و "تایخچه گرگ‌ها" نوشته امیلی فریدلاند دو اثر دیگری که در فهرست نهایی حضور داشتند که پیش از این در فهرست نهایی من‌بوکر 2017 هم قرار داشتند.

"پسری در زمستان" نوشته ریچیل سیفرت و "مخزن 13" نوشته جون مک‌گرگور، که در سال 2017 برنده جایزه کاستا در بخش رمان شد، نیز در فهرست نهایی قرار داشت. "مخزن 13" پیش از این در فهرست اولیه جایزه بوکر و در فهرست نهایی جایزه گلداسمیتز 2017 هم قرار داشت. علاوه بر این مک‌گرگور پیش از این با داستان "حتی سگ‌ها" موفق شده جایزه ادبی دوبلین، که ایمپک دوبلین خوانده می‌شد، در سال 2012 را هم به دست آورد.

سال گذشته "استخوان‌های خورشیدی" نوشته مایک مک‌کورمک برنده جایزه ادبی دوبلین شد و جایزه صد هزار دلاری را به دست آورد.

 

اورهان پاموک جایزه ادبی جایزه ادبی دوبلین ماتیاس اینارد امیلی راسکویچ آیداهو
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین