کد خبر: 37175 A

جایزه ارزشمند جورج اورول برای مرد شیرفروش

جایزه ارزشمند جورج اورول برای مرد شیرفروش

رمان برنده بوکر «‌مرد شیرفروش» موفق به کسب جایزه بهترین کتاب داستانی سیاسی جایزه «جورج اورول» در سال ۲۰۱۹ شد.

ایران آرت: برندگان جایزه کتاب «جورج اورول» به عنوان مهم‌ترین جایزه ادبیات سیاسی جهان در حالی معرفی شدند که در بخش ادبیات داستانی سیاسی رمان معروف «مرد شیرفروش» نوشته «آنا برنز» نویسند اهل ایرلند شمالی به عنوان برنده نهایی انتخاب شد.

به گزارش ایسنا، این رمان که پیش‌تر جایزه ادبی بوکر را نیز از آن خود کرده، درباره زنی جوان است که از سوی مردی قدرتمند آزار و اذیت می‌شود. داستان رمان «مرد شیرفروش» که سومین کتاب «برنز» محسوب می‌شود، از زاویه دید دختری ۱۸ ساله و بدون نام روایت می‌شود به نام مستعار "خواهر وسطی" که خود توسط یک فرد شبه نظامی که بسیار از او بزرگ‌تر است و "مرد شیرفروش" نام دارد، تعقیب می‌شود.

هیأت داوران جایزه ادبی «جورج اورول» رمان «مرد شیرفروش» را کتابی قابل توجه توصف کردند که یک برهه زمانی خاص و یک درگیری خاص است که با دقتی درخشان روایت شده و با مضمونی جهانی نشان می‌دهد که چگونه تعلقات سیاسی می‌تواند وفاداری‌های ذاتی انسان را خُرد کند.

این اولین سالی است که جایزه «جورج اورول» جایزه‌ای را به ادبیات داستانی اختصاص می‌دهد و رمان «آدم‌های عادی» نوشته «‌دیانا ایوانز»، «‌آیرونوپلیس» نوشته «گلن جیمز براون»، «سابرینا» نوشته «‌نیک درناسو»، «خانه سنگی» نوشته «نویو رزا شوما» و «ساعت‌های قرمز» نوشته «لنی زوماس» دیگر نامزدهای نهایی بخش ادبیات داستانی سیاسی بودند.

اما جایزه بهترین اثر ادبیات غیرداستانی سیاسی این جایزه نیز به کتاب «هیچ چیز نگو» نوشته «رادن کیف» روزنامه‌نگار مجله «نیویورکر» رسید که به ارائه روایتی مستند از جزئیات قتل «جان مک‌کانویل» در سال ۱۹۷۲ میلادی می‌پردازد.

جایزه سه‌هزار پوندی «جورج اورول» که در سال ۱۹۹۳ راه‌اندازی شده‌، سالانه به نویسندگانی تعلق می‌گیرد که با آثارشان به آرمان‌های «جورج اورول» نزدیک‌ترند و آن تبدیل کردن ادبیات سیاسی به اثری هنری است. این جایزه در سال‌های گذشته به نویسندگان آثار غیرداستانی چون «جان بو»، «اندریا گیلیز» و «تام بینگهام» اعطا شده است.

سال گذشته «دارن مک‌گاروی» برای نگارش کتاب «فقر سفری» که به بررسی فقر در بریتانیا می‌پردازد موفق به کسب جایزه «جورج اورول» ویژه بهترین کتاب سیاسی شد.

 

جورج اورول مرد شیرفروش
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین