کد خبر: 38668 A

۳۰۰ هزار کتاب در ترکیه نابود شد

۳۰۰ هزار کتاب در ترکیه نابود شد

ماموران وزارت آموزش و پلیس ترکیه بیش از ۳۰۰ هزار کتاب را از مدرسه‌ها و کتابخانه‌های این کشور پس از کودتای ناکام سال ۲۰۱۶ بیرون آورده و نابود کرده‌اند.

ایران آرت: در ادامه سرکوب تمام موارد مرتبط با فتح‌الله گولن و کودتای سه سال پیش، تعداد کتاب‌های جمع‌آوری‌شده در این کشور به مرز ۳۰۲ هزار مورد رسید. این آماری است که ضیا سلچوک، وزیر آموزش ترکیه داده است. برخورد سخت دولت رجب طیب اردوغان با مرتبطان با کودتای نظامی سال ۲۰۱۶ در شرایطی است که گولن بارها هر نوع دخالت خود را در کودتا رد کرده است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، خبر نابودی ۳۰۱ هزار و ۸۷۸ کتاب را نخستین‌بار روزنامه حریت اعلام و تصاویر سوزاندن کتاب‌ها را پایگاه خبری آنلاین کرونوس۲۷ منتشر کرد. ماموران وزارت آموزش ترکیه حتی کتاب‌های درسی را هم از نظر دور نداشته و یک کتاب ریاضی به دلیل استفاده یک مساله از حرف G (اشاره به نام گولن) از مدرسه‌ها جمع کرده‌اند.

فقط در دسامبر ۲۰۱۶ حدود ۱.۸ میلیون نسخه کتاب نابود و دوباره چاپ شد، چون در آن از عبارت پنسیلوانیا (محل اقامت گولن در آمریکا) استفاده شده بود.

بسته شدن ۲۹ بنگاه نشر، تعطیلی ۲۰۰ رسانه مکتوب و آنلاین، محاکمه ۸۰ نویسنده و اخراج ۵۸۲۲ استاد و مدرس از ۱۱۸ دانشگاه عمومی از دیگر اقدام‌های دولت اردوغان در سال‌های پس از کودتای نافرجام تابستان ۲۰۱۶ بوده است.

 

کتاب رجب طیب اردوغان کتابخانه فتح الله گولن کتابفروشی اردوغان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین