کد خبر: 38723 A

رمانی که با مرگ تونی موریسون ناتمام ماند

رمانی که با مرگ تونی موریسون ناتمام ماند

تونی موریسون، نویسنده سیاه‌پوست نوبل ادبیات و جایزه پولیتزر پیش از مرگش در روز دوشنبه هفته گذشته در حال نگارش رمانی جدید بود.

ایران آرت: ناشر تونی موریسون اعلام کرد نویسنده سیاه‌پوست آمریکایی، که روز دوشنبه در سن 88 سالگی از دنیا رفت، در حال نگارش داستانی جدید بود. جزئیات دیگری در حال حاضر وجود ندارد و هنوز نمی‌دانیم که آیا آخرین نوشته‌های موریسون در اختیار عموم قرار می‌گیرد یا خیر.

احتمال وجود نوشته‌های دیگری از موریسون برای طرفدارانش که آثار خانم نویسنده را از دهه 1970 میلادی دنبال می‌کردند خبری خوب به حساب می‌آید.

داستان‌های تونی موریسون با انتشار «آبی‌ترین چشم» در دهه 1970 میلادی درباره افسردگی نوجوان‌هایی که با موضوع نژاد و تصویری درست از خود دست و پنجه نرم می‌کردند تا روایت برده‌ای فراری در «دلبند» و به دست آوردن جایزه پولیتزر ادامه پیدا کرد تا جایگاه نویسنده را به عنوان کسی که تاریخچه سیاه‌پوستان را با تمام پیچیدگی‌هایش به طور دقیق ثبت کرده است محکم کند.

موریسون اولین زن آفریقایی-آمریکایی بود که برنده جایزه نوبل ادبیات شد، چندین کتاب کودک، یک اُپرا، و دو نمایشنامه نوشت. اگر داستان آخرش را تکمیل می‌کرد دوازدهمین رمانش بود که به دست خوانندگان می‌رسید.

آخرین رمان منتشرشده‌اش «خدا به کودک کمک کند» در سال 2015 وارد بازار شد و داستان زنی را روایت می‌کند که به خاطر رنگ پوستش طردش می‌کنند. دو ماه پیش هم در مستندی به نام «تونی موریسون: تکه‌هایی از من» شرکت کرد.

 باراک اوباما در صفحه شخصی‌اش در توئیتر در بزرگداشت موریسون نوشت: «تونی موریسون گنجی ملی، و قصه‌گویی قهار بود و شخصیتش به اندازه داستان‌هایش جذاب بود. نوشته‌هایش چالشی زیبا و معنادار برای وجدان و تخیل اخلاقی‌مان بود. موهبت بزرگی است که در هوایی نفس کشیدیم که تونی موریسون تنفس می‌کرد؛ حتی برای مدتی کوتاه.»

باید منتظر ماند و دید آخرین دست‌نوشته‌های موریسون در اختیار طرفدارانش قرار می‌گیرد یا خیر.

 

ادبیات تونی موریسون نویسنده
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین