کد خبر: 3965 A

جنجال جدید در دنیای ادبیات؛ شاعر معروف از شوهرش کتک می‌خورد؟!

جنجال جدید در دنیای ادبیات؛ شاعر معروف از شوهرش کتک می‌خورد؟!

این زن و شوهر هر دو از شاعران مطرح قرن بیستم هستند که ازدواجشان سرانجام خوشی نداشت

ایران آرتنامه‌های دیده‌نشده‌ای از «سیلویا پلات» نشان می‌دهد این زن شاعر و همسر «تد هیوز»، قربانی خشونت خانگی بوده است.

ایسنا به نقل از «گاردین» نوشته است: مجموعه‌ای از نامه‌ها که «سیلویا پلات» برای دوست پزشک خود می‌نوشته و تاکنون دیده نشده بود، حاکی از آن است که این زن شاعر توسط همسر خود «تد هیوز» ـ دیگر شاعر برجسته قرن بیستم ـ کتک می‌خورده است.

تد هیوز و سیلویا پلات

«سیلویا پلات» که کتاب زندگی‌نامه «حباب شیشه‌» او شهرت فراوانی دارد، در این نامه‌ها مدعی شده «هیوز» دو روز پیش از این‌که او فرزند دومش را سقط کند، او را کتک زده و صریحا به او گفته که آرزوی مرگش را دارد. اظهارات تکان‌دهنده این چهره ادبی سرشناس از میان نامه‌های دیده‌نشده‌ او که به درمانگر خود می‌نوشته فاش شده است. «پلات» این نامه‌ها را از ۱۸ فوریه ۱۹۶۰ تا ۴ فوریه ۱۹۶۳ یعنی یک هفته پیش از مرگش، نوشته است.

این نویسنده آمریکایی که مدت زیادی را در انگلستان زندگی می‌کرد، از سن ۱۱ سالگی به نوشتن خاطراتش عادت داشت اما پس از مرگ، همسرش «هیوز» گفت که دفترهای خاطرات او گم شده است. «هیوز» همچنین مدعی شد که برای حمایت از فرزندان‌شان آخرین جلد دفتر خاطرات «پلات» را از بین برده است.

 

این نامه‌ها که تاکنون از چشم محققان و هواداران «پلات» پنهان بوده، در سال‌هایی که این زن شاعر برای درمان اختلال روانی خود نزد دکتر «راث بارن‌هاوس» می‌رفت، به نگارش درآمده است. «بارن‌هاوس» زمانی که «پلات» پس از اولین تلاش برای خودکشی در سال ۱۹۵۳ به آمریکا سفر کرده بود، پزشک درمانگر او بود. او حتی پس از این‌که دوره درمان «پلات» به اتمام رسید و این شاعر به انگلستان بازگشت، رابطه دوستانه خود را با او حفظ کرد. این دو نامه‌های محبت‌آمیز زیادی طی سال‌های بعدی برای یکدیگر می‌نوشتند و «پلات» در آن‌ها با صمیمیتی خاص، احوال خود را برای پزشکش بازگو می‌کرد.

مهم‌ترین این یادداشت‌ها، ۹ نامه‌ای است که «پلات» پس از آگاهی از خیانت همسرش در جولای ۱۹۶۲ نوشته است. این نامه‌ها بخشی از آرشیوی هستند که «هریت روزنشتاین» محقق فمینیست از هشت سال پس از مرگ «پلات» به منظور نگارش زندگی‌نامه‌ای ناتمام در دست دارد. در این آرشیو همچنین مجموعه‌ای از پرونده‌های پزشکی سال ۱۹۵۴ «پلات» و گزارش جلسات درمانی او با «بارن‌هاوس» نیز دیده می‌شود. یک فروشنده کتاب‌های عتیقه این آرشیو را به قیمت ۸۷۵ هزار دلار به فروش گذاشت.

جدا از توصیف‌های دردناک «پلات» از رنجی که بر اثر خیانت همسر می‌برده، این نامه‌ها دربردارنده رازی شوکه‌کننده از زندگی این دو چهره مشهور هستند. «پلات» در یکی از این نامه‌ها که در ۲۲ سپتامبر ۱۹۶۲ یعنی همان ماهی که این دو از هم جدا شدند نوشته شده، فاش کرد که «هیوز» اندکی پیش از سقط جنین او، او را کتک زده است. «سیلویا پلات» در چندین قطعه از شعرهایش به مسئله سقط جنین خود اشاره کرده است.

 

رابطه سرد این دو در یکی دیگر از نامه‌هایی که «پلات» برای «بارن‌هاوس» نوشته بود، نیز نمایان است. در این نامه که تاریخ آن ۲۱ اکتبر ۱۹۶۲ خورده، آمده است که «هیوز» مستقیما به همسرش گفته که ای کاش او مرده بود.

با این‌که «پلات» سابقه افسردگی و خودزنی داشت و در سال ۱۹۵۳ دست به خودکشی زد، تا مدتی پس از ازدواج خود با «هیوز»، از درگیری‌ها و اختلالات ذهنی خود با او حرفی نزد. نامه‌های دیده‌نشده «پلات» در زمانی نوشته شده‌اند که او با بیماری‌های روانی و مشکلات خانوادگی درگیر بوده است.

«تد هیوز» شاعر انگلیسی متولد یورک‌شایر با «پلات» زمانی آشنا شد که هر دو در دانشگاه کمبریج درس می‌خواندند. «هیوز» در آن زمان شاعری جاافتاده و شناخته‌شده بود. آن دو در یک مهمانی با هم آشنا شدند و پس از چهار ماه با هم ازدواج کردند. همکاری‌های فرهنگی و ادبی این دو چهره تا مدتی به خوبی ادامه یافت اما ازدواج آن‌ها سرانجام خوبی نداشت.

توجه محققانی که روی زندگی و کارهای «پلات» کار می‌کنند، زمانی به این آرشیو دیده‌نشده جلب شد که یک کتاب‌فروش آثار عتیقه مجموعه‌ای را از سوی «رزنشتاین» برای فروش آنلاین آگهی کرد. در حالی که «رزنشتاین» مدعی است «راث بارن‌هاوس» این نوشته‌ها را ۴۷ سال پیش به او داده، بنیاد «بارن‌هاوس» مدعی است این آرشیو به او تعلق دارد و بر همین اساس از این محقق شکایت کرده است.

«سیلویا پلات» شاعر، رمان‌نویس، نویسنده‌ داستان‌ کوتاه و مقاله‌نویس آمریکایی بود. او بیشتر شهرت خویش را وام‌دار شعرهایش است. کتاب «حباب شیشه» که زندگی‌نامه‌ او محسوب می‌شود و در آن به زندگی این شاعر و کشمکش‌هایش با بیماری افسردگی پرداخته شده، از دیگر آثار برجسته اوست. «کلوسوس و اشعار دیگر»، «غزال»، «گذر از آب» و «درختان زمستانی» از مجموعه شعرهای «پلات» هستند. ازدواج او با «تد هیوز» شاعر مطرح انگلیسی، سرنوشت شوم این پیوند، خیانت «هیوز» به «پلات» و خودکشی او همیشه از بحث‌های مورد علاقه زندگی‌نامه‌نویسان ادبی بوده است.

 

تد هیوز سیلویا پلات
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین