کد خبر: 39771 A

دختری با خالکوبی اژدها به کتابفروشی‌ها آمد/ آخرین جلد یک کتاب محبوب

دختری با خالکوبی اژدها به کتابفروشی‌ها آمد/ آخرین جلد یک کتاب محبوب

سرانجام آخرین جلد از مجموعه کتاب‌های "دختری با خالکوبی اژدها" که استیگ لارسن سوئدی خالقش بود، به قلم نویسنده‌ای دیگر به کتابفروشی‌ها رسید.

ایران آرت: جلد نهایی کتاب پرفروش سوئدی درباره یک هکر غیرقابل کنترل در دسترس علاقه‌مندان آن قرارگرفت.

این کتاب با عنوان "دختری که دو بار زندگی کرد" در همین ماه هم‌زمان در ۳۰ کشور منتشر می‌شود. به این ترتیب لیزبت سالاندر قهرمانی که استیگ لارسن فقید او را خلق کرد، بار دیگر درگیر ماجرایی جدید می‌شود.

جلد نخست این مجموعه با عنوان "دختری با خالکوبی اژدها" با محتوای رسوایی سیاسی، مرگ، بازی‌های قدرت و در قالب یک نوار اسکاندیناویایی، سال ۲۰۰۵ راهی کتابفروشی‌ها شد.

به گزارش مهر، در کتاب ششم و نهایی از این مجموعه اجتماعی از سوئد معاصر، سالاندر در مسکو است تا پیش از درگیر شدن در یک تعقیب موش و گربه‌ای با گانگسترهای روسی، ابتدا دشمنی طولانی مدت خود را با خواهر دوقلوی شیطان‌صفتش حل کند.

مایکل بلومکویست روزنامه‌نگاری است که از سالاندر کمک می‌خواهد تا به یافتن هویت یک مرد بی‌خانمان که در آخرین سخنانش بالاترین اسرار دولتی را فاش کرد، کمک کند.

ادبیات این مجموعه کتاب با تعلیقی روانی موجب پرفروش شدن این مجموعه شد و بیش از ۱۰۰ میلیون نسخه از آن در سراسر جهان به فروش رسید.

خالق این مجموعه استیگ لارسن روزنامه‌نگار تحقیقی سوئدی بود که اخباری از جناح راست افراطی را پوشش می‌داد.

اما شهرت پس از درگذشت او به سراغش آمد و او سال ۲۰۰۴ در حالی که قرارداد انتشار اولین کتاب این مجموعه را امضا کرده بود، بر اثر حمله قلبی در ۵۰ سالگی جان باخت. پس از انتشار "دختری با خالکوبی اژدها" و استقبال از آن در سال ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ به ترتیب جلد دوم و سوم با عنوان "دختری که با آتش بازی کرد" و "دختری که لانه زنبور را لگد زد" به قلم لارسن منتشر شد.

با بالا رفتن شهرت این مجموعه، جنگ قدرت بر سر آینده قهرمانانی که او خلق کرده بود در گرفت. پس از انتشار سه عنوانی که به قلم خود لارسن نوشته شده بود، دیوید لاگرکرانتس دیگر نویسنده سوئدی برای اتمام این داستان از سوی خانواده او انتخاب شد.

در حالی که پدر و برادر لارسون از این نویسنده استقبال کردند، همسر او اوا گابریلسون به شدت با ادامه داستان توسط این نویسنده مخالف بود زیرا او را یک روشنفکر از قشر مرفه می‌دانست که با فضای داستان همخوانی نداشت.

در هر حال کتاب چهارم و پنجم با عنوان "دختری در شبکه عنکبوت" در سال ۲۰۱۵ و "دختری که چشم را در برابر چشم می‌گیرد" در سال ۲۰۱۷ راهی کتاب‌فروشی‌ها شدند و ۱۴ میلیون نسخه فروش کردند.

اکنون لاگرکرانتس در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه گفته است: از نظر من ماجرا تمام شده است، اما لیزبت نامیراست و به نوعی در تلویزیون، سینما یا کتاب‌های دیگر می‌تواند به حیاتش ادامه دهد.

این نویسنده که در میان کتاب‌هایش بیوگرافی زلاتان ابراهیموویچ فوتبالیست سوئدی را هم دارد، از اینکه وارد همه نبردهای حقوقی شد تا بتواند ادامه این کتاب را بنویسد پشیمانی ندارد و می‌گوید: خوشحالم که این راه را ادامه دادم و این به مردم اجازه داد تا رمان‌های لارسون و فعالیت سیاسی او را بهتر درک کنند.

لاگرکرانتس افزود: لارسون که برای مجله ضدنژادپرستی "اکسپو" می‌نوشت و تحت تهدیدهای مداوم گروه‌های نئونازی سوئدی بود، پیش از همه خطر افراطی‌ها را درک کرده بود.

در حالی که این نویسنده کتاب آخر را بهترین کتاب در میان سه کتابی که در ادامه کار لارسون نوشته می‌داند، این کتاب با نقدهای نه چندان آتشین از سوی منتقدان سوئدی روبه‌رو شده است. واشنگتن پست نیز کتاب را چنین توصیف کرده است: کتابی با حاشیه‌های محکم و پلاتی بزرگ و کوچک که حس کمی برمی‌انگیزد. البته منتقد گاردین سالاندر را بار دیگر یک قهرمان تمام عیار خوانده است.

"دختری که دو بار زندگی کرد" هفته پیش (۲۹ آگوست) به قیمت ۲۷.۹۵ دلار منتشر شده است.

 

کتاب رمان نویسنده استیگ لارسن دختری که دو بار زندگی کرد
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین