کد خبر: 41286 A

خاکستر جیمز جویس خبرساز شد/ دولت ایرلند دست به کار شد

خاکستر جیمز جویس خبرساز شد/ دولت ایرلند دست به کار شد

دولت اگروهی از سیاستمداران در دوبلین تمهیدات مربوط به بازگرداندن خاکستر "جیمز جویس" نویسنده مشهور ایرلندی از شهر زوریخ سوئیس به ایرلند را آغاز کرده‌اند.یرلند در نظر دارد که

ایران آرت، کمیته ای از شورای شهر دوبلین با تصویب طرحی از شهردار این شهر خواست فرآیند پس گرفتن خاکستر این نویسنده را کلید زند. ایرلند هدف از این تصمیم را رسمیت بخشیدن به شخصی دانسته که در گذشته به میزان کافی از وی قدردانی نشده است.

مقام های ایرلندی در نظر دارند خاکستر جویس و "نورا بارناکل" همسر وی را تا سال ۲۰۲۲ که مصادف با یکصدمین سالگرد چاپ معروفترین رمان این نویسنده به نام "اولیس" است، از سوئیس پس بگیرند.

به گزارش خبرآنلاین، خاکستر وی و همسرش در قبرستانی در زوریخ است و گردشگران از آن دیدن می کنند. در همین حال، سخنگوی مقام های سوئیس اعلام کرد: در صورت دریافت درخواستی رسمی، این مساله را به دقت بررسی می کنیم.

جویس که از سال ۱۸۸۲ تا ۱۹۴۱ حیات داشت، در سن ۵۸ سالگی در زوریخ پس از یک عمل جراحی درگذشت.

دولت ایرلند در آن زمان که تا حد زیادی تحت نفوذ کلیسای کاتولیک بود، از تحویل گرفتن جسد جویس خودداری کرد، زیرا این نویسنده نسبت به مذهب کاتولیک، موضعی خصمانه داشت. انتشار رمان اولیس که در سال ۱۹۲۲ در پاریس به چاپ رسید، به دلیل برخورداری از دیدگاه های صریح و بی پرده، در ایرلند ممنوع اعلام شد.

جویس به دلیل داشتن روابطی پیچیده با زادگاهش، بیشتر دوران عمر خود را در دیگر کشورهای اروپایی سپری کرد. هرچند که وی در ۲۹ سال آخر عمرش به ایرلند بازنگشت، اما در این کشور از قدرت و نفوذی برخوردار بود.

 

جیمز جویس
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین