کد خبر: 42199 A

تاسیس بنیاد ادبی توسط نویسنده زن تاریخ‌ساز

تاسیس بنیاد ادبی توسط نویسنده زن تاریخ‌ساز

اولگا توکارچوک نویسنده لهستانی برنده نوبل ادبیات ۲۰۱۸ از تاسیس یک بنیاد ادبی برای حمایت از نویسندگان و مترجمان خبر داد.

ایران آرت: اولگا توکارچوک​، نویسنده ۵۷ ساله اهل لهستان که هم‌اکنون مهم‌ترین نویسنده ادبیات لهستان محسوب می‌شود در یک نشست خبری از ایجاد یک بنیاد ادبی در شهر وروسلاو خبر داد که هدف آن اعطای بورسیه‌های تحصیلی به نویسندگان، مترجمان و برگزاری دوره‌های آموزشی در حوزه ادبیات است. 

این بنیاد ادبی قرار است در محلی برپا شود که پیش‌تر محل زندگی "تیموتئوش کارپوویچ" شاعر نامدار لهستانی بوده است. 

به گزارش ایسنا، "توکارچوک" امسال در حالی به عنوان برنده نوبل سال ۲۰۱۸ معرفی شد که برگزاری این جایزه به دلیل رسوایی اخلاقی در آکادمی سوئد یک سال به تاخیر افتاد و "توکارچوک" و "پیتر هاندکه" همزمان به عنوان برنده‌های سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ شناخته شدند. 

"توکارچوک" که از ابتدای سال نامش در میان شانس‌های کسب نوبل ادبیات قرار داشت، پانزدهمین نویسنده زن برنده نوبل ادبیات و سومین زنی است که در سال‌های اخیر پس از "آلیس مونرو" در سال ۲۰۱۳ و "سوتلانا الکسی‌یویچ"  در سال ۲۰۱۵، به عنوان برنده نوبل ادبیات معرفی می‌شود. دیگر نویسندگان زن برنده نوبل ادبیات از سال ۲۰۰۰ به بعد، "الفریده یلینک" در سال ۲۰۰۴، "دوریس لسینگ" در سال ۲۰۰۷ و "هرتا مولر" در سال ۲۰۰۹ بوده‌اند.

"توکارچوک" پیش‌تر در سال ۲۰۱۸ توانست برای رمان "پروازها" موفق به کسب جایزه بوکر بین‌الملل شود تا اولین نویسنده لهستانی باشد که چنین جایزه‌ای را کسب می‌کند. او در سال ۲۰۱۹ نیز برای رمان "استخوان‌های مردگان را شخم بزن" به جمع نامزدهای نهایی جایزه بوکر بین‌الملل راه یافت.

"داستان‌های عجیب"، "دست‌نوشته‌های یعقوب"،‌ "آنا در گورهای جهان"، "آخرین داستان‌ها"، "عروسک و مروارید" و "قصه‌های کریسمس" از جمله دیگر آثار این داستان‌نویس و شاعر لهستانی هستند. 

 

نویسنده نوبل ادبیات اولگا توکارچوک
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین