کد خبر: 42288 A

از لاکچری تا نوستالژی پسندان؛ اینجا خودنویس های شیک چشم به راه شما هستند

از لاکچری تا نوستالژی پسندان؛ اینجا خودنویس های شیک چشم به راه شما هستند

نمایشگاه متفاوت "گذر قلم" برای نخستین بار در موسسه صبا در حال برگزاری است.

ایران آرت: در این روزهای پاییزی و هیاهوی شلوغ پایتخت ایران در موسسه فرهنگی هنری پژوهشی صبا، گالری استاد لرزاده نمایشگاهی با عنوان "گذر قلم" در حال برگزاری است.

نمایشگاهی که در این روزگار شتاب‌زده پر از مجاز، مخاطبان را به گذشته‌ها می‌برد به سمت و سوی نوشتن با خودنویس و قلم. در فضای با معماری بسیار زیبا و قدیمی از هنر ایرانی فارغ از فضاهای مدرن امروزی. جایی برای وصل شدن به گذشته‌ای که خیلی دور نیست اما فراموش شده.

همه ما حداقل یک بار خودنویس به دست گرفته‌ایم و با حس خوشایند آن آشنایی داریم نوعی قلم که بر خلاف خودکار از جوهر مایع در آن استفاده شده است و توسط مخزن داخل خودنویس نگهداری می‌شود.

این نمایشگاه که سه‌شنبه 21 آبان آغاز شد تا 24 همین ماه میزبان علاقه‌مندان است.

نمایشگاه "گذر قلم" هم‌زمان با اول نوامبر که به عنوان "روز جهانی قلم خودنویس" نام گرفته است به ابتکار و همکاری برندهای"فابر-کاستل"، "استدلر"، "پارکر"، "مونته‌گراپا"، "واترمن"، "کاوکو" و "لامی" افتتاح شد

برای پیوستگی دوباره با نوشتن

هدف اصلی این نمایشگاه برقراری پیوندی دوباره با مصرف‌کنندگان خودنویس و در عین حال برقراری ارتباط با نسل جدید است که به‌واسطه پیدایش دنیای دیجیتال با دنیای خودنویس مقداری بیگانه‌اند. اهمیت برگزاری نمایشگاه انتشار فراخوانی را به همراه داشت تا مخاطبان را به نوشتن و ترجمه با خودنویس ترغیب کند.

با حضور در این نمایشگاه در طبقه همکف ساختمان در گالری حسین لرزاده با دو اتاق بزرگ روبرو می‌شویم و هفت برند با چیدمان‌های متفاوت محصولات خود را به نمایش گذاشته‌اند.

در بدو ورود برند "استدلر" STAEDTLER جانمایی شده است. استدلر یکی از قدیمی‌ترین و پیشروترین تولیدکننده‌های نوشت‌افزار در دنیاست. تاریخ رسمی برند به سال 1835 بازمی‌گردد و توسط بنیان‌گذارش سباستین استدلر بنا نهاده شده است.

مهراد امیدپور مدیر بازاریابی "استدلر"، این نمایشگاه را فرصت منحصربه‌فردی می‌داند که از همکاری گرم و صمیمی برندها شکل گرفته و تاکید دارد این امر باید سال‌ها پیش اتفاق می‌افتاد.

اوهمچنین نمایشگاه "گذر قلم" را فرصت بسیار خوبی برای پیوند محکم‌تر بین مردم و برندها می‌داند.

سپس با برند "کاوکو" Kaweco آشنا می‌شویم. تاریخچه شرکت کاوکو نیز به سال ۱۸۸۳ باز می‌گردد، زمانی که کارخانه تولید خودنویس‌های فاقد مخزن جوهر هایدلبرگ، در شهر هایدلبرگ آلمان تاسیس شد.

لیلی پیشدادیان مدیر فروش این برند، با ابراز خرسندی از برپایی این نمایشگاه آن را اتفاق جدیدی دانست و توضیح داد: تا به امروز چنین پیوست و پیوندی بین برندها اتفاق نیافتاده بود. برندهایی که در این فضای اقتصادی موجود با همدیگر کار و رقابت می‌کنند.

"فابر-کاستل" Faber-Castell برند دیگری است که در این نمایشگاه حضور دارد. یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین کارخانجات تولید لوازم‌التحریر با بیش از 250 سال تجربه در جهان که در سال ۱۷۶۱ توسط کاسپر فابر در نورنبرگ آلمان تاسیس شد.

سیف‌الله پویاراد مدیرعامل فابر-کاستل، نیز با اشاره به نام‌گذاری "روز جهانی قلم خودنویس"، اظهارداشت: برای نخستین بار چند برند با همکاری یکدیگر نمایشگاه "گذر قلم" را برگزار کرده‌اند که نشان می‌دهد همکاری بسیار نزدیکی در این عرصه آغاز شده است.

او معتقد است، در دنیا هر چه افراد از نظر شغلی و عاطفی به یکدیگر نزدیک‌تر باشند شاهد ثمرات بهتری هستیم تا این که کمپانی‌ها به شکل انفرادی فعالیتی را انجام دهند.

برند دیگری که در اتاق ورودی نمایشگاه حضور دارد "لامی" LAMY است. این شرکت متعلق به آلمان است. جوزف لمی در سال 1930 این شرکت را تاسیس کرد.

لامی برنده جوایز بین المللی در زمینه طراحی محصولات و یکی از بزرگ ترین و خاص ترین تولید کنندگان لوازم التحریر است.

محصولات این شرکت صد در صد ساخت آلمان و در کارخانه این شرکت در شهر هایدلبرگ آلمان تولید می شود.

طراحی نوشت افزارهای لامی بر اساس اصول باهاوس انجام می پذیرد و بر مبنای کارایی، ارگونومی و کارایی حداکثر توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است.

آرمان فرهنگ عضو هیات مدیره این برند، معتقد است با برگزاری نمایشگاه‌هایی چون "گذر قلم" و با همکاری برندهای دیگر راه جدیدی در جهت استفاده خودنویس و ترویج خوشنویسی پیش گرفته می‌شود و تاکید دارد خودنویس باید به جایگاهی برسد که جزو اقلام مصرفی باشد نه اجناس لوکس.

اتاق مجاور نیز سه برند "پارکر" Parker، "مونته گراپا" Montegrappa و "واترمن" Waterman را در خود جای داده است.

"واترمن" خودنویسی قدیمی‌ است و بیش از 138 سال عمر دارد. لوئیس ادسون واترمن این خودنویس را اختراع کرده است.

جورج استفورد پارکر معلم مدرسه مبدع خودنویس "پارکر" است. هنگامی که ماندگاری کم قلم‌ها و مشکل شایع نشت جوهر را در آن‌ها دید.

تولید "مونته گراپا" از سال 1912 شروع شده است در یک کارخانه خانوادگی کوچک در ایتالیا.

مهدی قائمی مدیرعامل این سه برند با این توضیح که پیشنهاد برگزاری این نمایشگاه دو سال پیش با صاحبان برندهای دیگر مطرح شد، توضیح داد: لازم بود نمایشگاهی مجزا از لوازم‌التحریر برپا شود چون بیشتر با هنر و هنرمندان در ارتباط هستیم.

او با تاکید بر این که قدرت نوشتن در حال از بین رفتن است، افزود: بزرگ‌ترین مشکل تکنولوژی این است که باعث شده نوشتن را آرام آرام فراموش کنیم.

همچنین در کنار در خروجی میزی تهیه شده و دو هنرمند با نام‌های سیما پایا خوشنویسی با قلم نی و هانیه امان‌زاده خوشنویسی با قلم فلزی انجام می‌دهند و بازدیدکنندگان می‌توانند اسم خود را سفارش دهند تا یادگاری نیز از نمایشگاه "گذر قلم" داشته باشند.

در طبقه دوم، گالری "استاد فرشچیان" نمایشگاهی از آثار هنرمندانی هم‌چون کامبیز درمبخش، رضا هدایت، جواد علیزاده، خسرو مهدوی، مسعود کشمیری، سحر آزادمهر، خسرو فائض و مجتبی کرمی به نمایش درآمده که با محصولات برخی از شرکت‌های حاضر در نمایشگاه اثری خلق کرده‌اند.

همه علاقه‌مندان و دوستداران قلم و خودنویس می‌توانند تا فرصت باقی است سری به این نمایشگاه بزنند تا در محیطی آرام و قدیمی با صندوقچه خاطرات خوش و مانا همراه شوند.

 

 

فابرکاستل پارکر استدلر لامی کاوکو مونته گراپا واترمن نمایشگاه گذر قلم
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین