کد خبر: 42322 A

کتاب ساختار شکن 2019 معرفی شد/ لوسی اِلمان برنده جایزه گلداسمیت

کتاب ساختار شکن 2019 معرفی شد/ لوسی اِلمان برنده جایزه گلداسمیت

لوسی اِلمان، نویسنده انگلیسیِ کتابِ "اردک‌ها: نیوبری‌پویرت" موفق شد برنده جایزه گلداسمیت، که مختص داستان‌های ساختارشکن است، شود و جایزه ده هزار پوندی را به دست آورد.

ایران آرت، لوسی اِلمان، نویسنده انگلیسی با کتاب "اردک‌ها: نیوبری‌پورت" برنده جایزه گلداسمیت 2019 شد. هیئت داوران داستان جدید اِلمان را "شاهکار" نامیدند؛ "کتابی که در این روزگار کیمیا است و با خواندن آن خیلی زود می‌توان به شاهکار بودنش پی برد."

این جایزه، که با همکاری نیو استیتسمن، مجله فرهنگی سیاسی انگلیسی برگزار می‌شود، بزرگداشتی برای آثار تجربی است و به داستانی تعلق می‌گیرد که قالب‌ها را بشکند یا امکانات فرم رمان را توسعه ببخشد.

به گزارش ایبنا، اِلمان امسال در میان نامزدهای نهایی من‌بوکر هم قرار گرفته است و نقدهای مثبتی برای کتاب "اردک‌ها: نیوبری‌پروت" دریافت کرد.

البته نویسنده‌یِ انگلیسی، که در ایالات متحده به دنیا آمده است، با دنیای جوایز غریبه نیست و اولین کتابش تحت عنوان "دِسرهای شیرین" پیش از این برنده بهترین داستانِ گاردین شد. "دسرهای شیرین" وقتی وارد بازار کتاب شد که او در مجله ادبی تایمز درباره هنر مطلب می‌نوشت. کتاب داستان زندگی پیچیده دو خواهر است که پدرشان مورخ هنری اهل آکسفورد است.

"اردک‌ها؛ نیوبری‌پورت" هزار صفحه است، با تکنیک جریان سریال ذهن نوشته شده است و در واقع یک جمله بلند است که هزار صفحه به طول می‌انجامد. راوی داستان نامی ندارد و در اوهایو زندگی می‌کند. متأهل است و چهار فرزند دارد و قبلاً معلم کالج بوده است. دچار سرطان می‌شود، برای درمان کالج را رها می‌کند ، درمان می‌شود، و در دوره بازپروری به سر می‌برد. خود را مشغول آشپزی می‌کند.

در بخشی از داستان مادر این خانم توسط خواهرش از غرق شدن در دریاچه نیوبری‌پورت نجات پیدا می‌کند. مادر در دریاچه اردک‌ها را دنبال می‌کرد. داستان با موضوعی ساده شکل می‌گیرد اما در واقع مشکلات دنیا در ذهن راوی رژه می‌رود.

کل داستان در واقع در هشت جمله نوشته شده است که با علایم نگارشی چون ویرگول و نقطه ویرگول به بخش‌های مختلف تقسیم می‌شود.

جالب اینجاست که بلومزبری، ناشر آثار اِلمان کتاب را رد کرد و نویسنده کتاب را در نشری کوچک به نام گالی بِگر در نورویچ منتشر کرد.

منتقدین معتقدند "اردک‌ها" در واقع آزمایشی تجربی است که با وجود خلاقانه بودن توانسته منظور خود را در یک مکان و فضای خاص به خواننده منتقل کند. بسیاری "اردک‌ها" را به دلیل طول رمان و تکنیک روایی جریان سیال ذهن با "اولیسِ" جیمز جویس مقایسه کردند. منتقدی دیگر می‌گوید از خواندن رمان لذت برده است اما به طور دقیق موضوع داستان را درک نکرده است و نمی‌تواند دقیقاً بگوید کتاب شاهکار یا مجموعه بدی از کلمات است! پابلیشرز ویکلی هم نوشته بود "اردک‌ها روایت تک‌نفره‌ای است که موضوعات دنیای معاصر ایالات متحده را بررسی می‌کند و بی‌شک خارق‌العاده است."

"لیز خوردن یک ماهی" نوشته اِمی آرنولدز، "مردی که همه چیز را دید" نوشته دبورا لِوی، "پورپوئیس" یا "نهنگ" نوشته هادون، "روز خوب؟" نوشته وسنا ماین، "ما از جواهر ساخته نشدیم" نوشته وایدنر از دیگر نامزدهای نهایی جایزه گلداسمیت 2019 بودند.

از آنجایی که من‌بوکر قوانینش را در سال ۲۰۱۴ تغییر داد و شامل هر نویسنده‌ای که به انگلیسی می‌نویسد و کتابش را در بریتانیا چاپ می‌کند می‌شود، گلداسمیت تنها جایزه مهمی است که به رمانی تعلق می‌گیرد که فقط در بریتانیا و ایرلند منتشر شده باشد.

جایزه گلداسمیت به آثار تجربی اهدا می‌شود که در بریتانیا و ایرلند منتشر شده باشند و امکان داستان بلند را ارتقا دهند. "دختر نیمه‌شکل یافته است" نوشته ایمیر مک‌براید، "خوشحال" نوشته نیکولا بارکر، و "برداشت طولانی" نوشته رابین رابرتسون از برندگان پیشین جایزه گلداسمیت هستند.

 

لوسی المان جایزه گلد اسمیت
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین