کد خبر: 42415 A

استقبال از آزادی نویسنده ایرانی پس از شش سال

استقبال از آزادی نویسنده ایرانی پس از شش سال

بوچانی چند‌ماه پیش از آزادی از مانوس جایزه ملی بیوگرافی استرالیا را به‌ دلیل نگارش کتاب زندگی‌نگاره "رفیقی نه مگر کوهستان" دریافت کرده بود.

ایران آرت: سیاستمداران نیوزیلندی شهر کرایست چرچ نیوزیلند ضمن استقبال از بهروز بوچانی نویسنده و پناهنده ایرانی که 6سال در جزیره مانوس استرالیا تحت بازداشت بود، انتقاداتی را علیه سیاست‌های مهاجرتی دولت استرالیا مطرح کردند.

به گزارش همشهری به نقل از گاردین، گلریز قهرمان، نماینده پارلمان نیوزیلند عضو حزب سبزها که خود دارای اصلیت ایرانی است، در سخنانی در مراسم استقبال از بوچانی گفت: مردی مانند بوچانی را در استرالیا 6 سال (بی‌دلیل) زندانی کردند. بنابراین ما باید کشوری باشیم که در کنار افراد کنار گذاشته شده از جامعه می‌ایستد و از حقوق بشر و آزادی جانبداری می‌کند.

او در ادامه افزود: آزادی از کمپ‌های مهاجرتی استرالیا (جزیره مانوس) و حضور در شهر کرایست چرچ نیوزیلند برای بهروز(بوچانی) که در این کمپ‌ها ایستادگی کرد و با نوشته‌هایش صدای افرادی بود که در این کمپ‌ها نادیده گرفته شده بود، اتفاقی شگفت آور بوده است.

قهرمان در ادامه در سخنانی از دولت استرالیا خواست که کمپ‌های مهاجرتی را ببندد، چراکه اکنون زمان آن فرا رسیده که دولت استرالیا مانند دولتی خوب در عرصه بین‌المللی عمل کند و با بستن کمپ‌ها به شکنجه روحی و روانی مهاجران بازداشت‌شده در این کمپ‌ها پایان دهد.

در این مراسم لیان دالزیل، شهردار کرایست‌چرچ هم از بهروز بوچانی استقبال کرد. وی که پیش‌تر نیز وزیر امور مهاجرت نیوزیلند بوده در سخنانی انتقادی و تامل‌برانگیز گفت: من این ایده را که بر مبنای آن افراد را در یک جزیره زندانی می‌کنند وپیش روی آنها راهی جز بازگشت یا تحمل بازداشت در یک جزیره (مانوس) باقی ‌نمی‌گذارند نمی‌پذیرم و از آن حمایت نمی‌کنم.

بوچانی نیز در سخنان خود ضمن تشکر از مردم و مقامات سیاسی نیوزیلند گفت: برای من حضور در اینجا یک افتخار است... و به یاد آورنده مهربانی‌هاست.

بوچانی چند‌ماه پیش از آزادی از مانوس جایزه ملی بیوگرافی (زندگینامه) استرالیا را به‌دلیل نگارش کتاب زندگی‌نگاره "رفیقی نه مگر کوهستان" دریافت کرده بود. پیش‌تر نیز او به‌دلیل نگارش این زندگی‌نگاره، با ارزش‌ترین جایزه کشور استرالیا یعنی جایزه ویکتوریا را به مبلغ 125هزار دلار برده بود. بهروز بوچانی از سال 2013یعنی 6سال قبل در اردوگاه پناهندگان مانوس تحت بازداشت به سر می‌برد. کتاب رفیقی نه مگر کوهستان با موبایل نوشته شده و در قالب هزاران فایل پی‌دی‌اف به بیرون از جزیره مانوس فرستاده شده بود.

 

نویسنده نویسنده ایرانی بهروز بوچانی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین