کد خبر: 4269 A

فرار روبه‌جلوی طنزنویس لندن‌نشین در واکنش به خبر ایران‌آرت؛ از خویی پرسیدم، شعر خرمشاهی برای اخوان است!

فرار روبه‌جلوی طنزنویس لندن‌نشین در واکنش به خبر ایران‌آرت؛ از خویی پرسیدم، شعر خرمشاهی برای اخوان است!

هادی خورسندی، طنزنویس پیشین مطبوعات ایران که سال‌هاست در خارج از کشور زندگی و با شبکه‌های فارسی‌زبان ماهواره‌ای همکاری می‌کند، طی نامه‌ای به ایران‌آرت، نسبت به انتشار خبر مرگ محمد خرمشاهی، شاعر 106ساله‌ای که اخیرا درگذشت، واکنش نشان داد

ایران‌آرت: هادی خرسندی، طنزنویس پیشین مطبوعات ایران که سال‌هاست در خارج از کشور زندگی و با شبکه‌های فارسی‌زبان ماهواره‌ای همکاری می‌کند، طی نامه‌ای به ایران‌آرت، نسبت به انتشار خبر مرگ محمد خرمشاهی، شاعر 106ساله‌ای که اخیرا درگذشت، واکنش نشان داد؛ واکنشی که می‌توان از آن به عنوان فرار رو به جلو یاد کرد.

بیست‌وسوم فروردین‌ماه بود که در ایران‌آرت خبر درگذشت خرمشاهی را با تیتر «شاعر "در کلبه ما رونق اگر نیست" در 106 سالگی درگذشت/خرمشاهی: هادی خرسندی بیشتر از همه از من شعر دزدید»، منتشر کردیم که هادی خرسندی در این باره توضیحاتی را در بخش نظرهای این خبر نوشته است.

این شاعر طنزپرداز نوشته: «با سلام و احترام، با ابراز تآسف از درگذشت آقای محمد خرمشاهی، برای آگاهی دوستان عرض می‌کنم که شعر معروف «در کلبه ما رونق اگر نیست صفا هست...» از زنده‌یاد مهدی اخوان ثالث است. با همه خاطرجمعی، آن را با آقای دکتر اسماعیل خوئی، دوست نزدیک و یکدل اخوان هم در میان گذاشتم، ایشان اطمینان دادند که از اخوان است و یادشان آمد که در کتاب «ارغنون» آمده است. با سپاس - هادی خرسندی لندن - ۲۴ فروردین ۱۳۹۶».

این توضیحات خرسندی در حالی است که در مجموعه شعر «ارغنون» مهدی اخوان ثالث، چنین شعری منتشر نشده است.

البته ایران‌آرت از آن‌جا که اغلب شعرهای زنده‌یاد خرمشاهی، شعرهایی شفاهی و ثبت‌نشده است، نمی‌تواند صحت انتساب این شعر معروف به او را تایید کند و صرفا به ادعای خود شاعر و البته اشتهار انتساب این شعر به او، تیتر را در ارتباط با این شعر انتخاب کرده است.

اما نکته‌ای که در این میان، با اطمینان می‌توان به آن اشاره کرد این است که نقل قول خرسندی از اسماعیل خویی مبنی بر این‌که این شعر در کتاب «ارغنون» اخوان ثالث منتشر شده است، صحیح نیست. با رجوع به چاپ‌های متعدد انتشارات زمستان از این کتاب، که با مدیریت فرزند اخوان ثالث، اداره می‌شود، این ادعا قابل تایید است.

از این رو، ایران‌آرت،  گمان می‌کند این طنزپرداز خارج‌نشین که احتمالا از تیتر خبر منتشرشده که به او اشاره دارد، ناراحت است و به جای این‌که صحت ادعای زنده‌یاد خرمشاهی را درباره خودش با ارائه ادله تایید یا تکذیب کند، بهترین دفاع را به قول اهالی فوتبال در حمله دیده؛ حمله‌ای که این بار با تیری به خطارفته مواجه شده است.

 

[در عکس، تصویر سه تن از شاعرانی را که در این خبر به آن‌ها اشاره شده، می‌بینید. از راست: اسماعیل خویی، مهدی اخوان ثالث، ایرج جنتی عطایی و هادی خرسندی. لندن، سال 1369. از آلبوم شخصی اسماعیل نوری‌علاء] 

محمد خرمشاهی هادی خورسندی اسماعیل خویی در کلبه ما رونق اگر نیست صفا هست
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین