کد خبر: 43752 A

نویسنده‌ای که با تنها داستانش جهان ادبیات را تسخیر کرد

نویسنده‌ای که با تنها داستانش جهان ادبیات را تسخیر کرد

۱۷۱ سال پیش در چنین روزی امیلی برونته در یورکشر در شمال بریتانیا درگذشت.

ایران آرت: امیلی برونته در روستای تورنتون در یورکشر در شمال بریتانیا زاده شد. سه ساله بود که مادرش را از دست داد. پدرش کشیش تندخویی بود که با خانواده غذا نمیخورد، اجازه بازی و خنده به فرزندانش نمی‌داد و می‌خواست ایشان را با رنج و بی‌نیازی از لذت‌های جهان بزرگ کند. مهرش فقط این بود که برای بچه‌هایش داستان‌های ترسناک بخواند.

کودکی امیلی در تنهایی و مطالعه و خیال‌پردازی گذشت. او به همراه خواهر بزرگترش به کالج ویژه دختران رفت و ۲۰ ساله بود که آموزگار شد.

۲۴ ساله بود که به هلند رفت تا فرانسوی و آلمانی بیاموزد. پس از بازگشت به زادگاهش با دو خواهر دیگرش مدرسهای گشود که موفق نشد. چون آنها نتوانستند ادارهاش کنند. شارلوت خواهر بزرگش روزی در میان وسایل امیلی دفتر سرودههایش را یافت و او را ستود و پیشنهاد کرد که هر سه خواهر به نوشتن شعر ادامه دهند.

۲۸ ساله بود که جُنگ شعر آنها با نام‌های مستعار درآمد. ۲۹ ساله بود که اثر ماندگارش Wuthering hights را منتشر کرد که تا زنده بود اقبال نیافت اما رفته رفته جهانگیر شد.

این اثر نخستین بار توسط ولی‌الله ابراهیمی در سال ۱۳۴۸ با نام "بلندیهای بادگیر، عشق هرگز نمی‌میرد" در تهران ترجمه و چاپ شد و پس از آن هم بارها به فارسی برگردانده شده است.

به گزارش دویچه‌وله، این رمان سرگذشت عشق ناکام دختر یک زمیندار و یک پسر سرراهی است که در خانواده دختر، بزرگ و تحقیر می‌شود. داستان توسط دو راوی که نقش فعال و حساسی در اثر ندارند، روایت می‌شود که این خود یکی از سویههای نوآورانه در اثر است.

اخیرا با بررسی زندگی و شخصیت‌های این اثر آشکار شده که نویسنده به سندروم آسپرگر یعنی تأخیر و گاه وسواس و زیاده‌روی در رفتارهای اجتماعی دچار بوده است.

او در مراسم خاکسپاری برادرش به سل دچار شد ولی چون به درمان آن نپرداخت از پا درآمد.

امیلی برونته در ۳۰ سالگی در هاروُرت در شمال بریتانیا درگذشت.

 

ادبیات نویسنده زن فرهنگ امیلی برونته نویسنده مشهور
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین