کد خبر: 44127 A

روایت همکلاسی آدولف هیتلر از روح زنان/ انتشار کتابی تازه از فیلسوف اتریشی

روایت همکلاسی آدولف هیتلر از روح زنان/ انتشار کتابی تازه از فیلسوف اتریشی

کتاب نامه "لودویگ ویتگنشتاین" با گردآوری "پائول انگلمان" و با ترجمه حامد عرفان منتشر می‌شود.

ایران آرت، مترجم این کتاب که در نشر سیب سرخ منتشر شده است، درباره  لودویگ ویتگنشتاین توضیح داد: "لودویگ ویتگنشتاین" فیلسوف نامدار اتریشی قرن بیستم بود که باب‌های زیادی را در فلسفه ریاضی، فلسفه زبان و فلسفه ذهن گشود؛ او از سال ۱۹۲۹ تا ۱۹۴۷ در دانشگاه کمبریج تدریس کرد.

او افزود: ویتگنشتاین تاثیرگذارترین فیلسوف قرن بیستم است. در دوران مدرسه هم‌کلاسی آدولف هیتلر بوده است. او از تباری ثروتمند است که هرگز پول فریفته‌اش نمی‌کند. حتی بعدها مبالغ هنگفتی به صورت ناشناس به گئورگ تراکل و راینر ماریا ریلکه می‌بخشد.

عرفان سپس بیان کرد: لودویگ ویتگنشتاین فیلسوف اتریشی در دورانی از مردی به نام پائول انگلمان  در نامه‌هایی که برای همدیگر می‌نویسند چندین بار یاد می‌کند.  این دو رفت‌وآمدهای خانوادگی دوستانه‌ای با هم دارند. نامه‌های ویتگنشتاین به "انگلمان" در دوره‌ای مکتوب می‌شود که هنگامه جنگ جهانی اول است و لودویگ در جبهه در کوله پشتی خود همواره بر روی یادداشت‌هایی فلسفی کار می‌کند که بعدها با مقدمه‌ای از برتراند راسل منتشر می‌شود.

به گزارش ایسنا، این مترجم زبان آلمانی درباره کتاب نامه‌های ویکنشاتین گفت: نگاه او در این کتاب بیشتر به ستایش روح زنانه متمایل است. در کتاب به طور مستقیم از خواهرش مینینگ و مادرش و هم چنین روابط دوستانه با پائول و مادر او که کتاب نیز به مادر انگلمان تقدیم شده، یاد می‌کند.

او افزود: ویتگنشتاین در نامه‌هایش به مسائل مختلفی می‌پردازد، او در این نامه از تنهایی خود و چند باری که می خواسته دست به خودکشی بزند هم می‌نویسد. در این کتاب به نوعی با شخصیت تنها و منزوی لودویک آشنا می‌شویم. درگیری‌هایش با خود و دوستانش به راحتی دیده می‌شود و ما را با شخصیت چند وجهی فیلسوف جدیدی آشنا می‌کند، مخاطب با خواندن این کتاب به شخصیت پیچیده ویتگنشتاین آرام آرام پی می‌برد و از خواندن نثر صریح این فیلسوف به وجد می‌آید.

عرفان همچنین با بیان این‌که در این کتاب دو مقدمه به همراه متن کامل ۵۴ نامه منتشر شده است، گفت: مقدمه مترجم با عنوان فیلسوف تنهایی و مقدمه رضا روزبهانی، ویراستار که به نوعی متن نامه‌ها را تکمیل می‌کنند. مبنای ترجمه کتابی دو زبانه آلمانی انگلیسی است که در آکسفورد منتشرشده است. 

به گفته عرفان در خلال نامه‌های ویگنشاتین با نظرات فیلسوف تنهایی درباره هم عصران خود از جمله راسل، انگلمان آشنا می‌شویم. نامه‌نگاری‌های ویتگنشتاین مخاطب را با عمق ضمیر فلسفی جهان در قرن بیستم آشنا می‌کند. این اندیشمند اتریشی در دو جنگ جهانی شرکت کرده است و این نامه‌ها به نوعی مخاطب را با این دو جنگ آشنا می‌کند و با خواندن این نامه پی خواهیم برد چه اتفاقی موجب خلق شاهکار وی رساله منطقی- فلسفی شده است.

در معرفی حامد عرفان عنوان شده است: "حامد عرفان متولد ۱۳۶۰ تهران، کارشناس ادبیات نمایشی از دانشگاه هنر و معماری است. پیش‌تر از او کتاب "اقبال گمنامی" منتشرشده است؛ او تاکنون در مقام کارگردان و بازیگر تئاتر در ۱۵ نمایش سهم داشته است."

 

آدولف هیتلر لودویگ ویتگنشتاین فیلسوف اتریشی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین