کد خبر: 44342 A

تاخیری دوباره در افتتاح موزه نیما یوشیج/شصتمین سالروز پرواز پدر شعر نو

تاخیری دوباره در افتتاح موزه نیما یوشیج/شصتمین سالروز پرواز پدر شعر نو

عضو هیات راهبری خانه نیما از به تاخیر افتادن موزه نیما خبر داد.

ایران آرت، نیما میراث معنوی ماست و سالروز خاموشی‌اش یعنی سیزدهم دی ماه، فرصتی دوباره برای افروختن شمعی‌است تا در کنار مشعل بیداری‌اش بنشینیم و جرعه‌نوش زلالی راهش باشیم.

نیما یوشیج پرچم‌دار شعر نوین سرزمین ما در روز ۲۱ آبان ۱۲۷۶ در یوش دیده به جهان گشود و پس از گذشت ۶۲ سال در تاریخ ۱۳دی ماه سال ۱۳۳۸ در تهران چشم از جهان بست و در سال ۱۳۷۲ به خانه اجدادی در یوش منتقل شد.

نیما با ایجاد نگاهی دیگر به زیست شعر دیرسال ایران، ساختار و وزن شعر سنتی را متحول و پویا کرد، به تعبیر خود نیما شعر را به زبان نثر نزدیک کرد و قید و بندی که توسط افاعیل عروضی و قافیه دست و پای شاعر را می‌بست،  گشود.

به گزارش فارس، مسیری که نیما بنیانگذار و جریان‌سازش بود توسط پیروانی مانند احمد شاملو، مهدی اخوان‌ثالث، فریدون مشیری و دهها شاعر مطرح دیگر تداوم یافت و با همت وارث آثارش دکتر محمد معین مسیر انتشار را پیمود و با همت زنده یاد سیروس طاهباز تداوم یافت. این افراد در معرفی نیما و آثارش کوشیدند تا چراغ نیم‌سوزی که در هجوم باد سنت‌گرایان کهنه‌پرست قرار‌داشت، همچنان نورافشانی کنند.

به مناسبت شصتمین سالگرد خاموشی نیما یوشیج گفت‌وگویی با محمد عظیمی نیماشناس، پژوهشگر و  عضو هیأت راهبردی خانه نیما و پیگیر نجات خانه نیما در تهران انجام دادیم که در ادامه با هم می‌خوانیم؛

وی می‌گوید: شصت سال از خاموشی نیما یوشیج، بنیانگذار شعر نوین ایران می‌گذرد و پس از شصت سال خاموشی شاعر، هنوز آثاری به سودای سوداگری نشر نیافته است.  

 این پژوهشگر افزود: پس از خاموشی نیما، اکثر آثارش با صبر و دقت زنده‌یاد سیروس طاهباز به چاپ رسید و پس از آن، شعر و نوشته‌های در پستو مانده و نخوانده‌اش به همت فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و فرزند نیما منتشر شد و باید منتظر بود تا دیگر نوشته‌های نیما هم به چاپ برسد.

عظیمی ادامه داد: نیما با همه زحماتش در تاریخ ادبیات هنوز آثاری دارد که به چاپ نرسیده است ازجمله تاریخ ادبیات ولایتی و چند مجموعه داستان نیما هنوز چاپ نشده است.

وی بیان کرد: مرمت خانه اجدادی و انتقال جسد شاعر به یوش، ثبت‌نام بلند نیما در فهرست مشاهیر جهان توسط سازمان علمی ـ فرهنگی یونسکو، برگزاری ده‌ها همایش ملی و اقدام اخیر شهرداری تهران نسبت به خرید خانه‌ نیما از فعالیت‌های ارزشمندی بود که برای حفظ میراث مادی و معرفی پدر شعر نوین ایران صورت گرفت.  

عضو هیأت راهبردی خانه نیما بیان کرد: با وجود گذشت این همه سال، اسناد متعلق به نیما در مجموعه‌های مختلف پراکنده شده و امکان تجمیع اصل آنها وجود دارد البته تحقق این مهم مستلزم شرایط و زمان خاص خود است.

عظیمی اظهار کرد: خارج از بخش آثار معنوی و اشعار، افتتاح خانه نیما به همت شهرداری تهران فرصت ارزشمندی است تا به‌عنوان خانه شعر معاصر ایران راه‌اندازی شود.

وی ادامه داد: خانه نیما یوشیج «پدر شعر نوین ایران » در یوش طی سال‌های اخیر با وجود اینکه می‌توانست موزه‌ای درخور و شایسته  برای شعر معاصر باشد، بیشتر تبدیل به موزه مردم شناسی و صنایع دستی شده است و کارکرد فرهنگی مستمر ندارد.

این نیماشناس تصریح کرد: قرار بود خانه ـ موزه نیما در تهران همزمان با روز تولد نیما یعنی ۲۱ آبان ماه امسال افتتاح شود ولی متاسفانه اقدامی درخور در این زمینه صورت نگرفت و به احتمال فراوان در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

نیما یوشیج

عظیمی یادآور شد: خواسته شاعران،  هنرمندان و دوستداران نیما یوشیج این است که در صورت تحقق این مهم،  به‌واسطه‌ قرارگیری خانه‌ «سیمین دانشور و جلال آل احمد» و خانه «نیما یوشیج» در منطقه‌ دزاشیب تهران، می‌توان این منطقه را به‌عنوان قطب فرهنگی ادبی معاصر تبدیل کرد. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته برخی با دست‌کاری آثار، چاپ غلط، ادعاهای دروغین و کتاب‌سازی زمینه‌های درست شناخت این شاعر بزرگ را مخدوش کرده‌اند که با ایجاد مرکز نیماشناسی می‌توان به حفظ درست آثار دست یافت. نسل امروز از فعالیت‌ها و آثار فراوان نیما در زمینه‌های مختلف شعر، داستان، نمایشنامه و نقد ادبی آگاهی کامل ندارد که نیازمند انتشار آثار و برگزاری همایش‌های ملی و جهانی در جهت شناخت شایسته است.

 

نیما یوشیج
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین