کد خبر: 45339 A

استقبال عجیب تاجیک‌ها از مولانا

استقبال عجیب تاجیک‌ها از مولانا

هزاران جلد کتاب ادبیات فارسی پس از مدت‌ها روز شنبه این هفته در شهر دوشنبه تاجیکستان در معرض فروش قرار گرفت که با استقبال پرشور مردم در مدت کوتاهی همه کتاب‌ها به فروش رفت.

ایران آرت، مردم تاجیکستان روز شنبه این هفته برای خرید  «مثنوی‌معنوی‌» مولانا در دوشنبه تاجیکستان ازدحام کردند . روز شنبه  (۲۵ ژانویه) در ساختمان تئاتر اپرا و بالۀ شهر دوشنبه ۱۰هزار کتاب ادبیات کلاسیک فارسی با خط سیریلیک، ظرف دو ساعت به فروش‌ رفت. فردوس اعظم، خبرنگار و شاعر تاجیک، در توییترش ماجرا را «جنگ برای مثنوی» توصیف کرده است.

این شاعر و روزنامه‌نگار مقیم آلمان نوشت: "جنگ برای مثنوی" ، ۱۰هزار کتاب در دو ساعت در دوشنبه فروخته شد.  روز ۲۵ ژانویه، ساختمان تئاتر اپرا و باله تاجیکستان شاهد فروش بی سابقه ای از کتاب بود که به گفته  دولت صفر مدیر انتشارات "ادیب"، تاجیکستان هیچ وقت شاهد این نوع استقبال از کتاب نبوده است.

به گزارش ایرنا، در این نمایشگاه که از ساعت ۸ صبح تا ۱۳ برگزار شد، ۲۵۰ نامگوی کتاب به نمایش در آمد که بیشتر آنها آثار کلاسیک و مدرن ادبیات فارسی-تاجیکی،مانند رودکی، مولوی، سعدی، حافظ، و بدیل است.

در این نمایشگاه کتاب بیش از ۱۰ هزار جلد کتاب از ادبیات کلاسیک فارسی با خط سیریلیک، در تنها پنج ساعت به فروش‌ رفت که گفته می‌شود این رویداد در تاجیکستان بی‌سابقه بوده است.

به گفته آشنایان به مسائل فرهنگی در تاجیکستان ،‌ ادبیات کلاسیک فارسی برای مردم تاجیکستان آشنا است. بطوری که در مدرسه و دانشگاه آموزش داده می شود اما حدود دو-سه دهه بود که کتاب‌های ادبیات فارسی بازنشر نشده بود. بازار کتاب هنوز به صورتی که در ایران وجود دارد در تاجیکستان وجود ندارد. در زمان شوروی کتاب های حزبی میلیونی چاپ می شد و بسیار ارزان به دست مردم می رسید اما این  اولین بار است که مردم تاجیکستان به نمایشگاه کتاب می روند . بازار کتاب در تاجیکستان محدود است و به شهرستان ها نمی رسد. و اکنون حدود ۱۰ هزار جلد کتاب بازنشر شده نیز به سرعت در پایتخت تاجیکستان به فروش رفته است.

 

 

تاجیکستان مولانا مثنوی معنوی تاجیک ها
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین