کد خبر: 45515 A

راهیابی برنده نوبل به نامزدهای نهایی پِن

راهیابی برنده نوبل به نامزدهای نهایی پِن

نامزدهای نهایی جایزه قلم آمریکایِ سال 2020 در بخش‌های مختلف معرفی شدند.

ایران آرت،  اولگا توگارچوگ، برنده نوبل ادبیات سال 2019 با کتاب "استخوان‌های مرده را شخم بزن" در میان نامزدهای نهایی جایزه پِن در بخش ترجمه قرار گرفته است.

هیئت داوران جایزه قلم آمریکا فهرست نهایی این جایزه برای سال 2020 را اعلام کردند؛ جایزه‌ای که هر ساله به معرفی نویسندگان بااستعداد و باتجربه معاصر از جمله نویسندگان کتاب اولی و آنانی که تأثیر ماندگاری بر ادبیات آمریکا داشتند، می‌پردازد.

پنج کتاب به عنوان نامزد نهایی جایزه پن در بخش کتاب‌اولی‌ها، که به نام نویسنده آمریکایی رابرت وورث بنگهان خوانده می‌شود، انتخاب شدند. جایزه کتاب اولی جایزه قلم به نویسنده‌ای اهدا می‌شود که اولین رمان و مجموعه داستان کوتاهش را در سال 2019 منتشر کرده باشد. "موزه جنگ تروا" نوشته پاپاتیا بوکاک، "سابرینا و کورینا" نوشته کالی فاجاردو، "درمان‌های خانگی" نوشته ژوآن وانگ، "نام خانوادگی‌اش" نوشته میمی لاک، "زیاد" نوشته برایان واشنگتن پنج اثری هستند که در فهرست اولیه بخش کتاب‌اولی‌ها حضور دارند.

به گزارش ایبنا، در بخش کتاب آزاد که به بهترین اثر نویسندگان رنگین‌پوست، که آثارشان را در سال 2019 در آمریکا منتشر کرده‌اند، اهدا می‌شود پنج نویسنده حضور دارند. "برای خودت قایقی بساز" نوشته کامون فلیکس، "رکورددار باش" نوشته کارمن اسمیت، "اِررو" نوشته مایا فیلیپز، "وقتی آن‌ها می‌خوابند" نوشته راکل ریورا، "ما سایه‌ای طرح‌ریزی کردیم" نوشته موریس کارلوس رافین، "قبر روی دیوار" نوشته براندون شیمادا نامزدهای نهایی بخش آزاد هستند.

در بخش ترجمه نیز جایزه قلم به نویسندگانی اهدا می‌شود که آثاری را از کشورهای مختلف به زبان انگلیسی ترجمه کرده باشند. پنج اثر در این بخش به عنوان نامزدهای نهایی معرفی شده‌اند. ترجمه آثار ایتالیایی و فرانسوی، ژاپنی، اسپانیایی، و لهستانی هر کدام با یک کتاب در این فهرست حضور دارند. شناخته‌شده‌ترین نویسنده حاضر در این بخش اولگا توگارچوک، برنده نوبل ادبیات 2019 با داستان "استخوان‌های مرده را شخم بزن" است.

جایزه 10 هزار دلاری دیامونشتاین –اشپیلفوگل نیز به نویسندگانی اهدا می‌شود که هنر مقاله‌نویسی را به عنوان بخشی از ادبیات به همگان یادآوری می‌کنند. مجموعه مقالات مختلفی از انتشاراتی چون رندوم هاوس، نیویورک ریویو، کنت، و بروان لیتل در این فهرست قرار گرفته‌اند. رندوم هاوس با دو کتاب حضور پررنگی در این فهرست دارد.

نامزدهای بخش 5 هزار دلاری زندگینامه‌نویسی، که به نام بوگارد وِلد خوانده می‌شود، زندگینامه شخصیت‌های معروف  اجتماعی و رهبر انقلاب مائو را پوشش می‌دهند.

جایزه قلم آمریکا نامزدهای خود را در بخش‌های دیگری چون آثار علمی، غیرداستانی و ورزشی، و شعر نیز اعلام کرده است. برندگان هر بخش از این جایزه شناخته‌شده در دوم مارس (دوازدهم اسفند) در دانشگاه نیویورک اعلام می‌شوند. بنیاد جایزه پِن امسال  330 هزار دلار به نویسندگان و مترجمین اهدا می‌کند.

هیئت داوران جایزه قلم آمریکا متشکل از نویسندگان برنده جایزه‌های مهم، فروشندگان کتاب، و منتقدین است. پیش از این افرادی چون جورج ساندرز، آدا لیمون، و هیلتون آلس جزء هیئت داوران این جایزه بوده‌اند.

جایزه قلم آمریکا 50 سال است که تلاش می‌کند استعدادهای ادبی کشور آمریکا را به دنیا معرفی کند. مدیران مؤسسه قلم معتقدند با در نظر گرفتن آثار ترجمه و آثار نویسندگان رنگین‌پوست نه تنها آثار ادبی را ارج می‌نهند بلکه از آزادی بیان در ایالات متحده دفاع می‌کنند.

 

اولگا توگارچوک
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین