کد خبر: 45618 A

تازه‌ترین تحلیل از زبان بهرام بیضایی منتشر شد

تازه‌ترین تحلیل از زبان بهرام بیضایی منتشر شد

"بهرام بیضایی؛ زبان، هویت و قدرت" نوشته رضا ترنیان توسط نشر روزنه منتشر شد.

ایران آرت، کتاب پژوهشی و تحلیلی «بهرام بیضایی؛ زبان، هویت و قدرت» نوشته رضا ترنیان، توسط نشر روزنه در دی‌ماه سال جاری در ۲۳۶ صفحه و بهای ۴۵ هزار تومان به چاپ رسید و روانه بازار کتاب شد. این اثر سه فصل دارد که به بررسیِ واژگانی، نحوی و تحلیل انتقادی هویت و قدرت و دانش در هشت اثر بهرام بیضایی پرداخته است.

بهرام بیضایی از جمله نویسندگان تاثیرگذار در ادبیات نمایشی و سینمای ایران است. او در نوشته‌هایش از ابتدا بر روی سه محور اسطوره، حماسه و تاریخ تمرکز کرده و با تلفیق این عناصر آثار متنوعی در ادب معاصر فارسی پدید آورده است. بیضایی همواره به کمک جابه‌جایی اساطیر و تداوم آن در متون ادبی و تاریخی کلاسیک فارسی، راوی و آفرینش‌گر نوینی در ادبیات امروز ایران است. او با ایجاد تردید، شک و پرسشگری در آثارش، درنگی در اندیشه‌های ما ایجاد می‌کند که جای تعمق و بررسی چندین باره دارد. وی ضمن حفظ درون‌مایه آثار کهن ادبی، زبان را در خدمت نگاه اجتماعی امروز درمی‌آورد. این کتاب با تحلیل هشت اثر بهرام بیضایی - به شیوه انتقادی- بر آن است تا بازتابِ واژگان و نحو زبان را در سه الگوی هویت، قدرت و دانش بررسی کرده و با تبیین و تفسیر آن زوایا و لایه‌های تو در توی آثار این نویسنده را به خوانندگان نشان دهد.

به گزارش مهر، بهرام بیضایی در نمایش‌نامه‌نویسی ایران نامی شناخته‌شده است، او از دهه سی خورشیدی به نویسندگی پرداخته است. آثارش نشان دهنده زوایای پنهان فرهنگ این سرزمین است. آثار او از جریان خروشان اسطوره و حماسه و تاریخ می‌گذرد و ضمن بیان روایات و داستان‌های ایرانی، با حفظ درون‌مایه اصلی داستان، آن‌ها را در شکل درام یا نمایش‌نامه برای خواننده امروز دوباره‌خوانی می‌کند؛ وی با به کارگیری واژگان و نحو کهن زبان فارسی، بُعدی باستان گرایانه به زبان امروز بخشیده است. او به این شیوه مولفه‌های فردی، اجتماعی، جنسیت، جغرافیایی، سن و… را در تجلی زبان و تبلور آن در امر اجتماعی تحول بخشیده است.

آن طورکه از دیباچه کتاب برمی‌آید لذت دیدن و خوانش آثار بیضایی از دوران نوجوانی با نویسنده اثر همراه بوده است. رضا ترنیان می‌گوید: «از روزی که در دهه شصت خورشیدی با فیلم سینمایی «شاید وقتی دیگر» بر پرده نقره‌ای شیفته آثار او شدم… از آن زمان تاکنون در لحظه لحظه پژوهش‌ها و سرودن‌ها، همواره در این اندیشه سیر می‌کنم که بتوانم در نشان دادن زاویه‌ای از تلاش‌های این هنرمند و نویسنده زبان‌ساز سهمی داشته باشم.»

 

بهرام بیضایی نشر روزنه بهرام بیضایی؛زبان، هویت و قدرت
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین