کد خبر: 47641 A

نوبل کوچک برنده‌اش را شناخت/ ۴۰۰ هزار دلار برای خانم تصویرگر

نوبل کوچک برنده‌اش را شناخت/ ۴۰۰ هزار دلار برای خانم تصویرگر

جایزه ۴۰۰ هزار دلاری آسترید لیندگرن به عنوان گران‌ترین جایزه در حوزه ادبیات کودک جهان در سال ۲۰۲۰ به یک تصویرگر اهل کشور کره جنوبی رسید.

ایران آرت: "هی-نا بک"، تصویرگر ۴۸ ساله از کره جنوبی موفق به کسب جایزه مهم ادبیات کودک یادبود "آسترید لیندگرن" در سال ۲۰۲۰ شد. 

او یکی از شناخته‌شده‌ترین هنرمندان در عرصه تصویرگری کتاب در کره جنوبی است که در حوزه فیلم‌های انیمیشن نیز سابقه فعالیت دارد و به دلیل سبک خاص در ساخت مجسمه‌های مینیاتوری دست ساز و عکاسی از آنها برای استفاده در تصویرگری شناخته شده است. 

به گزارش ایسنا، "هی-نا بک" تاکنون ۱۳ عنوان کتاب مصور منتشر کرده است که برخی از آنها به زبان های دیگر نیز ترجمه شده اند. یکی از کتاب‌های موفق او با عنوان "نان ابری" در سال ۲۰۱۱ به زبان انگلیسی ترجمه شده است. 

امسال در مجموع ۲۳۷ نامزد از ۶۸ کشور جهان برای کسب جایزه ۴۰۰ هزار پوندی ادبیات کودک و نوجوان "آسترید لیندگرن" در سال ۲۰۲۰ با یکدیگر رقابت پرداختند که در این میان ۴۶ درصد از نامزدهای این جایزه ادبی را زنان، ۴۱ درصد را مردان و ۱۳ درصد را نیز سازمان‌ها و نهادهای ادبی تشکیل می‌دادند. 

در ایران نیز شورای کتاب کودک، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و انجمن نویسندگان کودک و نوجوان که امتیاز معرفی نامزد برای دریافت این جایزه را دارا هستند، امسال ۱۰ نامزد را به این شرح به این جایزه معرفی کرده‌ بودند: شورای کتاب کودک (نهاد ادبی)، فرهاد حسن‌زاده (نویسنده)، مهدی حجوانی (مروج کتاب‌خوانی)، جمشید خانیان (نویسنده)، کتابخانه‌های سیار روستایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان (نهاد ادبی)، هوشنگ مرادی کرمانی (نویسنده)،  طرح "با من بخوان" موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان (نهاد ادبی)، فرشید شفیعی (تصویرگر)، محمدرضا شمس (نویسنده) و علی‌اصغر سیدآبادی (مروج کتاب‌خوانی).

ناهید کاظمی (تصویرگر) نیز مشترکا از سوی کانادا و ایران به عنوان نامزد جایزه "لیندگرن" معرفی شده است.

جایزه یادبود ۴۰۰ هزار پوندی "آسترید لیندگرن" به مناسبت بزرگداشت نویسنده مطرح سوئدی و یکی از پرطرفدارترین نویسندگان جهان از سال ۲۰۰۲ توسط دولت سوئد بنیان نهاده است و به عنوان بزرگ‌ترین و گران‌ترین جایزه ادبیات کودکان و نوجوانان در جهان به یک شخصیت با نهاد ادبی اعطا می‌شود که دارای کیفیت بالای هنری و ارزش‌های انسانی‌ هم‌تراز با "آسترید لیندگرن" باشد. 

 

جایزه ادبی نوبل کوچک آسترید لیندگرن تصویرگر هی نا بک
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین