کد خبر: 48247 A

شکل متفاوت نمایشگاه‌های کتاب در آمریکای لاتین

شکل متفاوت نمایشگاه‌های کتاب در آمریکای لاتین

نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب کشورهای آرژانتین، کلمبیا و پرو که در پی شیوع کرونا لغو شدند، به صورت آنلاین برگزار خواهند شد.

ایران آرت: پیش از آن که بحران کرونا جهان را فلج کند، قرار بود نمایشگاه‌های کتاب در کلمبیا از ۲۱ آوریل تا ۵ مه، در آرژانتین از ۳۰ آوریل تا ۵ مه و در پرو از ۱۷ ژوئیه تا ۲ اوت برگزار شوند. اما با توجه به شرایط فوق العاده‌ای که این روزها تقریبا تمام کشورهای جهان را درگیر کرده است، امسال علاقمندان به کتاب باید با قدم زدن در میان غرفه‌های نمایشگاه و ورق زدن کتاب‌های مختلف در جلدهای رنگ و وارنگ خداحافظی کنند.

گفتنی است که به استناد آمار دانشگاه جان هاپکینز ویروس کرونا تاکنون در کلمبیا و آرژنتین به ترتیب ۳ هزارو ۱۰۵ و ۲ هزار و ۵۷۱ نفر را آلوده کرده و در مجموع نزدیک به ۲۵۰ قربانی برجای گذاشته است. همچنین شمار مبتلایان به این ویروس در کشور پرو به ۱۱ هزارو ۴۷۵ نفر رسیده و ۲۵۴ شهروند این کشور جان خود را به این دلیل از دست داده‌اند.

با این حال نمایشگاه‌های بین‌المللی کتابی که هر ساله در این وقت از سال در این سه کشور حوزه آمریکای لاتین برگزار می‌شود، منبع درآمدی عمده‌ای برای ناشران و نویسندگان محلی هستند. بنابراین برگزارکنندگان این رویدادهای فرهنگی نیز به تبعیت از جریان فرهنگی و هنری که این روزها به سوی پلتفرم‌های مجازی جاری شده است، به تدارک نمایشگاه آنلاین برای علاقمندان روی آورده‌اند.

به گزارش ایرنا، در میان رویدادهای برنامه‌ریزی شده این نمایشگاه‌های آنلاین که به صورت زنده در فیس‌بوک، اینستاگرام، توییتر یا یوتیوب میزبانی خواهند شد، می‌توان به معرفی کتاب، کارگاه تصویرگری رمان‌های گرافیکی و بحث و مناظره درباره ژانرهای ادبی مختلف از شعر و کتاب‌های غیرداستانی گرفته تا ژانر علمی تخیلی و فانتزی، اشاره کرد.

تاتیانا راد (Tatiana Rudd) مدیر پروژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب بوگوتا در این باره می‌گوید: در مواجهه با شرایط کنونی در جهان، نقش نمایشگاه باید از همیشه فعال‌تر باشد و خوشبختانه ما امکانات دیجیتال را برای برقراری ارتباط و خلق گفتگوهای تازه با یکدیگر در اختیار داریم تا به ما یادآوری کند که جهان پر از عشق و امید است و آینده روشن.

«تقویم در خانه بمانیم» (Stay at Home Calender) نمایشگاه بوگوتا با هشتگ #LaFILBoEnCasa در دسترس است و مجموعه‌ای از فعالیت‌های ادبی، فرهنگی، حرفه‌ای و آکادمیک را که از تاریخ ۲۱ آوریل تا ۵ مه برای تمام گروه‌های سنی به صورت آنلاین برگزار می‌شوند، در برمی‌گیرد. این تقویم همچنین شامل برنامه گروه‌های کتابخوانی نیز هست که از ۱۳ آوریل آغاز به کار کردند.

در ایران نیز کرونا معادلات برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب را بهم ریخت. در همین راستا، دبیر شورای سیاست‌گذاری و سخنگوی سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران چندی پیش از موکول شدن زمان برگزاری این رویداد فرهنگی خبر داد و اعلام کرد که با مصوبه شورای سیاست‎گذاری، نمایشگاه کتاب بعد از ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد.

شیوع کرونا ابعاد مختلف صنعت فرهنگ و هنر در جهان را تحت تاثیر قرار داده است. تاکنون بسیاری از کتابفروشی‌ها و گالری‌های هنری به دلیل ملاحظات لازم برای جلوگیری از شیوع کرونا تعطیل شده‌اند و بسیاری از رویدادهای فرهنگی و هنری محبوب سال چون فستیوال فیلم کن و کمیک کان لغو شده و یا برگزاری آنها به زمان دیگری موکول شده است. با این حال هنرمندان و فعالان عرصه هنرهای تجسمی و سینما به واسطه پلتفرم‌های دیجیتال ارتباط خود را با علاقمندان حفظ کرده و شعله هنر را روشن نگه می‌دارند.

 

ادبیات نمایشگاه کتاب
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین