کد خبر: 49913 A

بزرگداشت نویسنده مشهور با حضور هنرمندان/ برنامه کنسرت و تئاتر به پاست

بزرگداشت نویسنده مشهور با حضور هنرمندان/ برنامه کنسرت و تئاتر به پاست

طرفداران اولیس در قرنطینه از برزیل تا کانادا و ایرلند برای ادامه جشن‌های سالانه بزرگذاشت این رمان راه‌هایی پیدا کرده‌اند.

ایران آرت: طرفداران جیمز جویس هنوز از ۸۰۰ و خرده‌ای صفحه «اولیس» دل‌زده نشده‌اند، بنابراین شاید جای تعجب نباشد که موضوع کوچکی مثل قرنطینه جهانی نتوانسته روحیه آنها را تضعیف کند.

بلومزدی یک جشن سالیانه است که در تاریخ ۱۶ ژوئن به افتخار لئوپلد بلوم (شخصیت رمان اولیس) که در سال ۱۹۰۴ در خیابان‌های دوبلین پرسه می‌زد برگزار می‌شود. اما حالا که طرفداران او اجازه ندارند در این سالگرد جا پای قدم‌های بلوم در پایتخت ایرلند بگذارند، یا کنار هم اولیس را بخوانند، در عوض به جشن‌های مجازی روی آورده‌اند، از بوینس آیرس تا اوسلو.

به گزارش ایبنا، همچنین هنرمندان، نویسندگان و خوانندگان برای بزرگداشت این روز در آتن گرد هم می‌آیند، رویدادهای تئاتری در برزیل و فرانسه برگزار می‌کنند و در تورنتو میزبان خوانش مجازی هستند. در لیسبون بازیگران و نوازندگان وعده «شادی ویرانگر» را داده‌اند و در ایالات متحده استیون کلبر در برنامه گفت‌وگوی آخر شب خود بلومزدی مجازی را با بازیگرانی ازجمله برایان کاکس، فیونا شاو و کلیر دنِس و برنامه‌های موسیقی و خواندن رمان برگزار خواهد کرد.

دارینا گالاگر که درست پیش از قرنطینه به عنوان مدیر موقت مرکز جیمز جویس در دوبلین انتخاب شد و در ابتدا تصور می‌کرد بلومزدی ۲۰۲۰ اجبارا باید لغو شود می‌گوید: «فکر می‌کردیم باید همه‌چیز را لغو کنیم. ابدا نمی‌توانستیم مردم را تشویق کنیم که برای این مراسم دور هم جمع شوند، پس چطور می‌توانستیم این کار را انجام دهیم؟ و بعد حرکت جالبی اتفاق افتاد و حدس می‌زنم یک‌جور احساس مسئولیت وجود داشت که بلومزدی به هر حال برگزار خواهد شد. لباس‌های مبدل‌تان را می‌پوشید و این روز را در خانه و به شیوه خودتان جشن می‌گیرید.»

با ادامه یافتن قرنطینه شدید در ایرلند، مرکز جیمز جویس صبحانه معروف او را با اجرای زنده و موسیقی نمایش خواهد داد. این مرکز همچنین به کسانی که در خانه‌های خود مانده‌اند توصیه می‌کند با پوشیدن لباس یکی از شخصیت‌های داستان، روح بلومزدی را زنده نگه دارند. خوانش، سخنرانی، کتاب‌های فعالیت کودک، دستورالعمل‌ها، شعر، موسیقی و تئاتر نیز ازجمله برنامه‌هایی هستند که با این روز گره خورده‌اند. به علاوه هنرمندانی که در ابتدا قرار بود در رویداد زنده شرکت کنند حالا در رویداد زنده دیجیتال حضور خواهند داشت، ازجمله کالوم مک‌کن که گفته «کتابی که وقتی به ایرلند برمی‌گردم به آن رجوع می‌کنم همیشه اولیس است» و بازیگرانی نظیر ایدن گیلن و کیتریونا بلف بخش‌هایی از اولیس را می‌خوانند.

 

جیمز جویس نویسنده مشهور
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین