کد خبر: 50177 A

جنجال بر سر ساخت مجسمه برنده نوبل ادبیات

جنجال بر سر ساخت مجسمه برنده نوبل ادبیات

پروژه ساخت مجسمه پیتر هاندکه، نویسنده اتریشی برنده نوبل ادبیات در یکی از شهرهای کشور بوسنی و هرزگوین جنجال‌برانگیز شده است.

ایران آرت: پیتر هاندکه که اعطای جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۹ به او به سبب حمایت‌های پیشینش از "اسلوبودان میلوشویچ"، رئیس‌جمهور سابق صربستان و همچنین انکار نسل‌کشی سربرنیتسا (قتل بیش از هشت‌هزار نفر از ساکنان بوسنیایی شهر مسلمان‌نشین سربرنیتسا) مورد اعتراض بازماندگان جنگ بوسنی قرار گرفته بود، حالا قرار است صاحب یک مجسمه در شهر صرب‌نشین بانیالوکا شود. 

مجسمه "هاندکه" ۷۷ ساله توسط "بوژان میکولیچ" در حال ساخت است و پیش‌بینی می‌شود تا ماه سپتامبر تکمیل شود. 

با این وجود، "ایگور رادوژسیچ" شهردار بانیالوکا در بوسنی اعلام کرده مسئولان شهری و شورای شهر در جریان ساخت این مجسمه قرار نگرفته‌اند، اما "بوژان میکولیچ"، سازنده این مجسمه اعلام کرده که قرار است این مجسمه ۲۲۰ سانتی‌متری در محوطه یک مجموعه هتل در حال ساخت نصب شود. 

به گزارش ایسنا، تصمیم آکادمی سوئدی نوبل در دسامبر سال گذشته برای اعطای جایزه نوبل ادبیات سال به "هاندکه" با انتقادها و خشم بسیاری از افراد از جمله فعالان حقوق بشر، مورخان و چهره‌های برجسته کشور بوسنی مواجه شد که "هاندکه" را به سبب مواضع سیاسی‌اش شایسته دریافت مهم‌ترین جایزه ادبی جهان نمی‌دانند. 

"ترس دروازه‌بان از ضربه پنالتی"، "داستان کودکان"، "بر فراز دهکده‌ها"، "پیمودن دریاچه کنستانس"، "نامه کوتاه، وداع طولانی"، "ماجراهای مداد" و "زن چپ‌دست" مهمترین کتاب‌های "پیتر هاندکه" هستند که جایزه‌های متعدد و مهمی چون جایزه "گئورگ بوشنر" (۱۹۷۳) و جایزه "فرانتس کافکا" در سال ۲۰۰۹ را برای به او به ارمغان آورده‌اند. این نویسنده در سال ۲۰۰۴ نیز جایزه بین‌المللی "ایبسن" را برای نمایشنامه‌نویسی دریافت کرده است. 

 

نوبل ادبیات پیتر هاندکه
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین