کد خبر: 50712 A

تکلیف نمایشگاه کتاب پکن مشخص شد

تکلیف نمایشگاه کتاب پکن مشخص شد

مسئولان نمایشگاه کتاب پکن نیز همچون نمایشگاه کتاب تهران سرانجام تصمیم به برگزاری این نمایشگاه به صورت آنلاین گرفتند.

ایران آرت: با توجه به تداوم شیوع کرونا، بیست‌وهفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن از ۲۶ اوت (۵ شهریور ۹۹) به مدت ۵ روز به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

به گزارش بوک‌سلر، این نمایشگاه که "نمایشگاه هوشمند بین‌المللی کتاب پکن ۲۰۲۰" (Smart BIBF) نامگذاری شده با فراهم کردن منابع آنلاین متعدد، شانس ارائه محصولات، برقراری ارتباط و مذاکره مجازی را به ناشران می‌دهد. این سرویس به مدت یک‌سال در دسترس خواهد بود و ثبت‌نام در آن رایگان است.  

ایرنا نوشت، در پلتفرم دیجیتال نمایشگاه کتاب پکن، رویدادهای تخصصی، کنفرانس‌های آنلاین با سخنرانی کارشناسان و سری مسترکلاس‌هایی با موضوع جدیدترین ترندها در صنعت نشر و کتاب ارائه خواهد شد.  

در این نسخه مجازی همچنین سرویس آنلاین مجموعه‌سازی کتابخانه‌ها (Online Libraries Acquisitions Service) تدارک دیده شده است که کار دریافت و ارسال کتاب را برای کتابخانه‌ها تسهیل می‌کند.

کوبا نیز به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه امسال برنامه کاملی را از فعالیت‌های آنلاین خود در راستای معرفی فرهنگ این کشور ارائه خواهد داد.

پرتال این نمایشگاه از دیروز (سه شنبه) برای ثبت‌نام و بارگذاری غرفه‌های مجازی باز شد. اطلاعات بیشتر درباره خدمات آنلاین در ماه اوت (مرداد-شهریور) منتشر می‌شود.

نخستین نمایشگاه بین المللی کتاب پکن در سال ۱۹۸۶ میلادی برگزار شد و پس از آن هر سال توانست نظر ناشران، شرکت ها و شخصیت های مشهور فرهنگی بیشتری را به خود جلب کند تا جایی که امروز یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های کتاب در جهان است؛ سال گذشته بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ ناشر به نمایندگی از ۹۵ کشور و منطقه در این نمایشگاه شرکت کردند.

تاثیر شیوع کرونا بر نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب در جهان

شیوع کرونا خسارت سنگینی به اهالی فرهنگ و هنر در جهان زد. تاکنون برخی از مهمترین رویدادهای سینمایی جهان تحت تاثیر این بحران بهداشتی لغو شده یا به نسخه محدود و دیجیتال بسنده کرده‌اند. نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب نیز از خسارت ناشی از این ویروس که از اواسط ماه مارس (اسفند ۹۸) در بیشتر کشورهای جهان شایع شد، مصون نماندند. از یک سو، لزوم رعایت فاصله اجتماعی و پرهیز از لمس هرآنچه ممکن است به ویروس آلوده باشد، با تجربه کتاب‌دوستانی که به عشق لمس کتابهای چاپی در این نمایشگاه‌ها شرکت می‌کنند، در تناقض است و از سوی دیگر از آنجایی نمایشگاه‌های سالانه بین‌المللی بستری را برای معرفی ناشران و آثار بین‌المللی مختلف فراهم کرده و راه را برای رونق بازار نشر و کتاب باز می‌کنند، حذف کامل آنها عرصه را بر ناشران تنگ خواهد کرد.

متولیان نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب در این شرایط سه راه پیش رو داشتند: لغو نمایشگاه، برگزاری مجازی یا حضوری آن هم با رعایت شیوه‌نامه‌ها و مقررات سفت و سخت بهداشتی. لندن و پاریس تصمیم به لغو نمایشگاه‌های خود گرفتند. اما برگزارکنندگان نمایشگاه‌های فرانکفورت و شارجه از برگزاری این دو رویداد در دو بخش حضوری و مجازی با رعایت تدابیر ویژه خبر دادند. به این ترتیب با وجود ادامه شیوع کرونا، هفتاد و دومین دوره نمایشگاه کتاب فرانکفورت از ۱۴ تا ۱۸ اکتبر (۲۳ تا ۲۷ مهر ۹۹) و نمایشگاه کتاب شارجه ۲۰۲۰ نیز از ۴ تا ۱۴ نوامبر (۱۴ تا ۲۴ آبان ۹۹) برپا خواهد شد.

نمایشگاه کتاب تهران نیز در نهایت گزینه برگزاری مجازی را انتخاب کرد. لادن حیدری معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به ادامه شیوع ویروس کرونا در کشور، گفت:‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطابق شیوه نامه‌های ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا عمل کرده و به همین منظور درباره رویدادهای فرهنگی به‌ویژه جشنواره‌های فجر به ابزارهای جایگزین مانند برگزاری آنلاین فکر شده‌ و در این راستا برای برپایی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هم، رویکرد نمایشگاه‌های مجازی را در دستور کار قرار داده است.

 

نمایشگاه کتاب نمایشگاه کتاب تهران نمایشگاه کتاب پکن
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین