کد خبر: 50971 A

اشعار کودک چهار ساله همه را حیرت‌زده کرد

اشعار کودک چهار ساله همه را حیرت‌زده کرد

معلم برنده جایزه جرج اورول، کودک ۴ ساله شاعری را کشف کرد که شعرهایش توصیف‌کننده "جهانی پر از آغوش" است

ایران آرت: اولین کتاب شعر کیتس، در ۲۱ سالگی‌اش منتشر شد، مری شلی ۱۸ ساله بود که نوشتن فرانکشتاین را شروع کرد. اما این دستاوردهای درخشان جوانی، اکنون تحت‌الشعاع ستاره جوان شعر انگلیس قرار گرفته است: ندیم شَما سورگن چهارساله به تازگی قرارداد کتابش را بسته است.

اشعار ندیم از بازگشت به خانه («دستکش‌هایمان را درمی‌آوریم/ کفش‌هایمان را در می‌آوریم/ آنها را در جایی که قرار است باشند می‌گذاریم/ احساس شجاعتت را درمی‌آوری/ چون در خانه چیزی نیست/ که از آن بترسی.») تا عشق («همه عشق دارند/ حتی آدم بدها») را شامل می‌شوند. 

این شاعر کوچک در شعر بدی‌ها، زندگی درونی آدم‌های شرور را دقیق‌تر نگاه می‌کند: «آدم‌های بد دوست‌های بدشان را دوست دارند/ حتی آنهایی را که خیلی بدند/ پلیس ممکن است دستگیرشان کند/ اما آنها باز هم عشقشان را دارند.

به گزارش همشهری آنلاین، کیت کلنشی شاعر و معلم اسکاتلندی و برنده امسال جایزه جرج اورول، ندیم را کشف کرد. او با مادر ندیم، یاسمین شما در جریان سخنرانیش درباره ادبیات در دانشگاه آشنا شد و علاقه مشترکشان درباره آموزش شعر به پناهجویان آن‌ها را با هم بیشتر آشنا کرد. کلنشی برخی از اشعار ندیم را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد و این موجب شد ساندی‌تایمز و اسکای‌نیوز با او مصاحبه کنند. 

ندیم در حال حاضر برای انتشار کتاب شعرش  با انتشارات واکربوکز قرارداد بسته و این کتاب تابستان آینده منتشر خواهد شد. دنیس جانستون برت، مدیر اجرایی انتشارات می‌گوید از اینکه کسی در این سن و سال بتواند چنین اشعار پراحساسی بنویسد، شگفت‌زده است: «این شعرها درباره احساسات مهمی چون عشق و تنهایی صحبت می‌کنند و ندیم کلماتی کامل برای بیان آن‌ها پیدا می‌کند.» او ادامه می‌دهد: «آن‌ها ساده، الهام‌بخش و خردمندانه‌اند.»

کیت کلنشی می‌گوید اینکه لقب شاعر چهارساله بزرگسال را به او داده‌اند، موجب شده ندیم به شکل ترسناکی زودرس و استثنایی به نظر برسد، اما همان‌طور که مادرش در مصاحبه‌ای با اسکای‌نیوز گفته، او هنوز در حال یادگیری خواندن و نوشتن است و شعرهایش را برای او (مادرش) دیکته می‌کند. 

کلنشی می‌گوید: «من شعرها را به این دلیل که شبیه کارهای بزرگسالان بود در توییتر منتشر نمی‌کردم، بلکه آن‌ها را به اشتراک می‌گذاشتم چون کاملا کودکانه بودند. ندیم این توانایی نادر را دارد که چهار ساله بودن را به تصویر بکشد. هر کدام از اشعار او به ‌طور مجزا هزاران نفر را در توییتر شگفت‌زده کرده اما این شعرها اگر کنار هم باشند، تاثیرشان از این هم بیشتر است. این شعرها دنیای کاملی پر از درخشش و روشنایی و آغوش را به تصویر می‌کشند. این کتابی ویژه برای سهیم شدن با یک کودک خواهد بود.»

این قرارداد ندیم را به یکی از جوان‌ترین نویسندگان تاریخ بستن قرارداد کتاب تبدیل می‌کند. بر اساس رکوردهای جهانی گینس، جوان‌ترین نویسنده زنی که اثر خود را منتشر کرده دوروتی استریت است که در سال ۱۹۶۲ و در  ۴ سالگی کتاب «جهان چگونه آغاز شد» را نوشت. این کتاب در سال ۱۹۶۴ و زمانی منتشر شد که او ۶ ساله بود. رکورددار گینس برای جوان‌ترین نویسنده مرد که کتاب خود را منتشر کرده، تاناوانا سراسینگ اهل سریلانکا است. زمان انتشار کتاب «هله هوله» در ژانویه ۲۰۱۷ او ۴ سال و ۳۵۶ روزش بود و کتابش را در سه روز نوشت. 

ندیم هم برای قرارداد کتابش هیجان‌زده است، اما نه چندان زیاد. او می‌گوید: « من شعر نوشتن را دوست دارم، به خصوص درباره طبیعت. خوشحالم که شعرهایم در یک کتاب خواهند بود. وقتی شعرهایم کتاب شوند، می‌توانم یک نسخه از آن را داشته باشم؟»

انتشارات واکر تایید کرد که بله، او حتما می‌تواند یک نسخه از کتابش را داشته باشد. 

 

شعر شاعر شاعر ایرانی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین