کد خبر: 51105 A

اعلام نامزدهای بوکر ۲۰۲۰/ هیلاری منتل و آن تایلر رقابت می‌کنند

اعلام نامزدهای بوکر ۲۰۲۰/ هیلاری منتل و آن تایلر رقابت می‌کنند

تعدادی از بزرگان دنیای ادبیات در کنار برخی از نویسندگان موفق جوان، نامزد جایزه ادبی بوکر در سال ۲۰۲۰ شدند.

ایران آرت: نامزدهای اولیه جایزه بوکر امسال در حالی معرفی شدند که بیش از نیمی از آنها اثر نویسندگان تازه کار هستند.

"برهوت جدید" اثر دایان کوک از آمریکا، "این بدن عزادار" نوشته تیستسی دانگارمبگا از زیمبابوه، "شکر سوخته" نوشته آونی دوشی از آمریکا، "آنها چه کسانی بودند" اثر گابریل کراز از انگلیس، "آینه و نور" نوشته هیلاری منتل از انگلیس، "اپیروگون" اثر کالم مک‌کان از ایرلند/آمریکا، "پادشاه سایه" از مازا منگسته از اتیوپی/آمریکا، "دوره سرگرم کننده" نوشته کایلی رید از آمریکا، "زندگی واقعی" اثر براندون تیلور از آمریکا، "موقرمز در کنار جاده" نوشته آن تایلر از آمریکا، "شاگی بین" اثر داگلاس استوارت از اسکاتلند/آمریکا، "عشق و دیگر آزمایشات اندیشه" نوشته سوفی وارد از انگلیس، "چقدر از این تپه‌ها طلاست" نوشته سی پم ژانگ از آمریکا، به فهرست نامزدهای اولیه جایزه بوکر ۲۰۲۰ راه یافتند.

ایرنا نوشت این ۱۳ کتاب از بین ۱۶۲ رمانی انتخاب شدند که از اول اکتبر ۲۰۱۹ (۹ مهر ۹۸) تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۰ (۹ مهر ۹۹) در انگلیس یا ایرلند منتشر شده بودند.

نویسندگان از هر ملیتی واجد شرایط رقابت برای دریافت جایزه بوکر هستند به شرط آن که در یک بازه زمانی مشخص رمانی را به زبان انگلیسی در کشور انگلیس یا ایرلند منتشر کرده باشند.

گبی وود دبیر ادبی بنیاد جایزه بوکر در این باره گفت: وقتی هیات داوران ۱۳ نامزد اولیه را تعیین کردند، یکی از آنها پرسید چند رمان اولی در بین نامزدها هست؟ وقتی شمردیم بیش از نصف کتابها اثر رمان اولی‌ها بود که نسبتی غیرمعمولی است تا جایی که حتی خود داوران را نیز غافلگیر کرد. روشن است که داستان‌های قوی می‌توانند از جاهای غیرقابل پیش‌بینی و در فرم‌های ناآشنا ظاهر شوند، فهرست متنوع نامزدهای بوکر امسال این امر را یادآوری می‌کند.

وی افزود: در سال تغییرات شدید و ناگهانی، آمار کتابهای جدید منتشر شده در انگلیس به میزان قابل توجهی پایین بود. بنابراین اگرچه نسبت بالای آثار رمان اولی‌ها در فهرست امسال غیرعمدی بود اما دلگرم کننده است بدانیم برخی از نویسندگانی که کار خود را در بحبوحه شیوع کرونا آغاز کردند، حالا شانس رسیدن به دست خوانندگان را دارند. 

فهرست نهایی نامزدهای جایزه بوکر ۲۰۲۰ روز سه شنبه ۱۵ سپتامبر (۲۵ شهریور ۹۹) اعلام می‌شود. برنده این جایزه نیز در ماه نوامبر (آبان-آذر ۹۹) معرفی خواهد شد. به هر کدام از نامزدهای نهایی دو هزار و ۵۰۰ پوند و به برنده جایزه بوکر ۵۰ هزار پوند جایزه نقدی تعلق می‌گیرد.

جایزه ادبی بوکر پیش از این به نام بوکر مک کانل طی سال های ۱۹۶۹ تا ۲۰۰۱ و طی سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۹ به نام جایزه من بوکر شناخته می شد. این جایزه هر سال به بهترین رمان اصلی نوشته شده به زبان انگلیسی و چاپ شده در انگلیس اهدا می شود.

 

جایزه بوکر بوکر هیلاری منتل آن تایلر بوکر 2020
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین