کد خبر: 51956 A

تاریخ اهدای نوبل ادبیات ۲۰۲۰ اعلام شد

تاریخ اهدای نوبل ادبیات ۲۰۲۰ اعلام شد

آکادمی سوئدی نوبل تاریخ مراسم اعلام برندگان جایزه نوبل در بخش‌های مختلف اعلام کرد.

ایران آرت: طبق برنامه آکادمی نوبل جایزه نوبل ادبیات در تاریخ هشتم اکتبر (شانزدهم مهر) برگزار می‌شود. مراسم به صورت آنلاین در وبسایت جایزه نوبل پخش خواهد شد.

سال گذشته اولگا توگارچوک، نویسنده لهستانی و  پیتر هاندکه، نویسنده اتریشی موفق شدند نوبل ادبیات سال 2018 و 2019 را به دست آوردند.

آکادمی سوئدی اعلام کرد که توگارچوک برای «تخیل روایی که همراه با هیجان دایره‌المعارفی مرزها را در می‌نوردد و شکلی جدید از زندگی را نشان می‌دهد» و هاندکه با «آثار تأثیرگذارش و اصالت زبان‌شناسانه پیرامون و خاص بودن تجربه انسانی را به تصویر می‌کشد» به عنوان برنده نوبل ادبیات انتخاب شده‌اند.

بر اساس برنامه برندگان نوبل پزشکی در تاریخ 5 اکتبر، فیزیک در 6 اکتبر، شیمی در تاریخ 7 اکتبر، و نوبل صلح در تاریخ 9 اکتبر اعلام می‌شود.

به گزارش ایبنا، جایزه نوبل ادبیات از سال 1901 هر ساله به نویسنده‌ای اهدا می‌شود که بنا به وصیت آلفرد نوبل «در حوزه‌ی ادبیات برجسته‌ترین اثر را به شیوه‌ای ایده‌آل تولید کرده است.» جایزه نوبل ادبیات به یک اثر نویسنده مربوط نمی‌شود و مجموعه آثار یک نویسنده تعلق می‌گیرد.  9 میلیون کرون به برنده نوبل ادبیات اهدا می‌شود.

تأکید نوبل بر کلمه‌ی «ایده‌آل» تا سال‌ها یکی از موارد مورد مشاجره‌ اعضای آکادمی سلطنتی علوم سوئد برای انتخاب بهترین اثر بوده است و عده‌ای می‌گویند یکی از دلایل اینکه آکادمی در دو دهه‌ی نخست نویسندگانی مانند آنتوان چخوف، لئو تولستوی، امیل زولا و مارسل پروست را نادیده گرفته، اختلاف سر تفسیر همین کلمه بوده است.

در سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم، آکادمی نوبل سعی کرد تفسیر متفاوتی از کلمه‌ی «ایده‌آل» در وصیت‌نامه‌ی آلفرد نوبل داشته باشد و آثاری را ارجحیت نهند که به مسائل انسانی توجه بیشتری داشته‌اند.

آلفرد نوبل در 27 نوامبر 1895 در باشگاه نروژی‌ها ـ سوئدی‌ها که در پاریس مستقر بود وصیت‌نامه‌اش را مقابل چشم حاضران امضا کرد. او 94 درصد کل اموالش را (حدود 186 میلیون دلار) برای تأسیس و اهدای پنج جایزه‌ی نوبل به میراث گذاشت. پارلمان نروژ این وصیت‌نامه را 26 آوریل 1897 تأیید کرد.

اجرای این وصیت به آکادمی سلطنتی علوم سوئد واگذار شد که در مرکز شهر استکهلم قرار دارد و اکنون به یکی از مراکز توریستی این شهر نیز تبدیل شده است.

 این جوایز در بخش‌های فیزیک، شیمی، صلح، پزشکی و ادبیات اهداء می‌شوند. برنده‌ی نوبل ادبیات یک مدال طلا، دیپلم افتخار و مقدار قابل توجهی وجه نقد دریافت می‌کند.

آکادمی نوبل هر سال درخواست‌ها و فرم‌هایی را به شخصیت‌های حقیقی و حقوقی در سراسر جهان ارسال می‌کند تا آنها نامزدهایی را در بخش ادبیات به این بنیاد پیشنهاد بدهند.

اعضای آکادمی نوبل، انجمن‌ها و اتحادیه‌های نویسندگان، استادان رشته‌های زبان و ادبیات در دانشگاه‌ها، برگزیدگان پیشین جایزه نوبل ادبیات کسانی هستند که می‌توانند نویسنده‌ای را از یک کشور به آکادمی پیشنهاد بدهند.

آکادمی نوبل اعلام کرده با وجود این که هر ساله تعداد این پیشنهادها بیشتر می‌شود اما آنها سعی می‌کنند همه‌ی آنها را بررسی کنند. سال 2011 میلادی بیش از 200 نویسنده به آکادمی نوبل پیشنهاد داده شده بود

این پیشنهادها باید تا اول فوریه به آکادمی ارسال شوند. آکادمی نوبل تا اوایل ماه آوریل فرصت دارد از بین آنها 20 نفر را انتخاب کند و آثارشان را بررسی کنند. سپس تا اوایل ماه می تعداد نامزدها را به 5 نفر  کاهش می‌دهند.

در روزهای منتهی به ماه اکتبر، اعضای آکادمی بین خودشان رأی‌گیری کرده و نامزدی که بیش از نصف آرا را کسب کند در همان نخستین روزهای ماه اکتبر معرفی می‌شود.

از سال ۱۹۰۱ تا سال 2020 میلادی این جایزه به 115 نویسنده، شاعر، نمایشنامه‌نویس، ترانه‌سَرا و مقاله‌نویس اهداء شده که برخی از آنها به دلایلی این جایزه را نپذیرفتند یا در مراسم اهدای آن که روز دهم دسامبر برگزار می‌شود، شرکت نکردند.

از بین نویسندگان مسلمان تاکنون تنها نجیب محفوظ از مصر و اورهان پاموک از ترکیه برنده‌ی این جایزه شده‌اند. تاکنون 15 نویسنده‌ی زن برنده‌ی این جایزه شده‌اند که از بین آنها آلیس مونرو، سوتلانا آلکسیویچ، اولگا توگارچوک، و الفرده یلی‌نک در قید حیات هستند. تونی موریسون، یکی از برندگان زن نوبل ادبیات سال گذشته از دنیا رفت.

 

پیتر هاندکه اولگا توگارچوک
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین