کد خبر: 52104 A

دخترها بیشتر کتاب می‌خوانند یا پسرها؟/ نتایج جالب یک پژوهش

دخترها بیشتر کتاب می‌خوانند یا پسرها؟/ نتایج جالب یک پژوهش

طبق بررسی‌های بنیاد ادبی بریتانیا کودکان نسل جدید نسبت به همسالان خود در نسل‌های گذشته کمتر به مطالعه کتاب علاقه دارند.

ایران آرت: گزارش اخیر بنیاد ملی ادبی بریتانیا (NLT) نشان می‌دهد کودکان این کشور نسبت به نسل‌های گذشته هم‌سن خود کمتر کتاب مطالعه می‌کنند. بنیاد ادبی بریتانیا موسسه‌ای خیریه و غیردولتی است که در سال 1992 توسط سیمون هورنبی تاجر انگلیسی برای کمک به خانواده‌های این کشور در بالا بردن سطح سواد کودکان تاسیس شد.

این بنیاد در سال‌های گذشته با کمک‌های خیریه جمع‌آوری شده با کمک شرکت‌های تجاری سعی در ارتقای سطح سواد و مطالعه خانواده‌ها و کودکان دبستانی کرده است. این بنیاد در گزارش خود می‌گوید آمارهای سال 2019 نشان می‌دهند که تنها 26درصد کودکان و نوجوانان زیر 18سال به طور روزانه کتاب مطالعه کردند.

به گزارش ایبنا، در این گزارش مطلب جالبی قید شده است که نگرانی مسئولان دولتی در بریتانیا را برانگیخته است. بنیاد ادبی بریتانیا در تحقیقات میدانی خود متوجه شده است که کودکان نسل جدید نسبت به همسالان خود در نسل‌های گذشته کمتر به مطالعه کتاب علاقه دارند.

بر اساس آمارهای منتشر شده در سال 2019 تنها 53درصد از کودکان و نوجوانان بین 5 تا 16 سال می‌گویند که از مطالعه کتاب لذت می‌برند که این رقم از سال 2013 تا کنون بی‌سابقه بوده است. البته میزان علاقه دختربچه‌ها نسبت به پسرها به مطالعه بیشتر گزارش شده است.

بنیاد ادبی بریتانیا در گزارش خود اعلام کرده است که در مقایسه رابطه جنس و مطالعه معلوم شده است که 47درصد از کودکان جنس مذکر برای تفریح کتاب می‌خوانند در حالی‌که این نرخ در میان کودکان جنس مونث به 60درصد هم می‌رسد.

محققان بنیاد انگلیسی اعتقاد دارند این آمار با توجه به تفریحات متعددی مثل تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی زیاد هم عجیب نیست. آنها می‌گویند کودکان نسل‌های گذشته انتخاب‌های محدودی داشتند ولی حالا تفریح آنها در اوقات فراغت تنها به کتاب خلاصه نمی‌شود.

 

کتاب ادبیات
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین