کد خبر: 5219 A

نگاهی مقایسه‌ای به نمایشگاه‌های کتاب در دنیا [دو]

دومین نمایشگاه بزرگ دنیا که کتاب نویسنده‌های ایرانی در آن جمع شد!

دومین نمایشگاه بزرگ دنیا که کتاب نویسنده‌های ایرانی در آن جمع شد!

سه روز اول نمایشگاه پکن اختصاصی است و فقط ناشران و ویراستاران و تصویر گران و خلاصه تمام فعالان عرصه ی نشر در آن حاضر می شوند

ایران‌آرت: حتما شما هم شنیده اید که یک عده همیشه می گویند، نمایشگاه کتاب تهران فقط یک فروشگاه بزرگ است و هیچ شباهتی به نمایشگاه های خارجی ندارد و اصلا کجای دنیا این همه بازدیدکننده آزادانه خودشان را به نمایشگاه کتاب می رسانند؟ حدود 90 نمایشگاه بین المللی در کشورهای مختلف برگزار می شود و هر کدام برای خودشان بروبیایی دارند. حالا این جا مروری کرده ایم برچند نمایشگاه مهم دنیا تا ببینیم که چقدر از قافله عقب هستیم و چقدر دچار خود کم بینی شده ایم. در قسمت قبلی نمایشگاه دهلی را بررسی کردیم و حالا به چین می‌رویم.

پکن

افتتاح در سال :1986

آخرین برگزاری: دوره بیست و سوم در آگوست 2016

مدت نمایشگاه: چهار روز

تعداد ناشران: بیش از 2700 ناشر داخلی و خارجی

مساحت: حدود 80هزار متر مربع

 علاقه یا نیاز چینی ها به کتاب های انگلیسی زبان موجب شده ناشران زیادی از سراسر دنیا خودشان را به نمایشگاه پکن برسانندکه یا کتاب هایشان را به کتاب خوان های معمولی بفروشند یا مجالی برای فروش کپی رایت آن ها به ناشران پیدا کنند. سه روز اول نمایشگاه پکن اختصاصی است و فقط ناشران و ویراستاران و تصویر گران و خلاصه تمام فعالان عرصه ی نشر در آن حاضر می شوند تا در آرامش آثارشان را به یکدیگر عرضه کنند . بعد از آن ، یعنی دقیقا در روز چهارم، در نمایشگاه را برای عموم مردم باز می کنند تا هر کس که خواست به آنجا سری بزند. آمارهای سایت این نمایشگاه نشان می دهد که اینجا دومین نمایشگاه بزرگ دنیا در حوزه کتاب است و حداقل سه برابر بزرگ تر از نمایشگاه های کتاب آمریکا و لندن است که نمایندگان حدود 80 کشور خودشان را به آنجا می رسانند و کلا شش سالن مجزا دارد:ناشران کودک، ناشران بین المللی و رایت سنتر، ناشران چینی، ناشران دیجیتال و کشور مهمان ویژه ، کتابخانه ها و البته بخش جشنواره ها و سبک زندگی خلاقانه. در بیست و سومین دوره ی این نمایشگاه در سال 2016، مراسم " روز ایران" برگزار شده بود و عکس ها نشان می دهد که استقبال هم زیاد بوده اما نکته ی جالب‌تر در همین دوره این است که ترجمه انگلیسی دو کتاب ایرانی با نام های " من قاتل پسرتان هستم " از احمد دهقان و " دموکراسی یا دموقراضه "از سید مهدی شجاعی از این نمایشگاه جمع شد! البته گویا همه چیز صرفا یک سوء تفاهم بود ولی ناظران همه جای دنیا حضور دارند و همیشه حواسشان به همه چیز است!

 

 

نمایشگاه کتاب تهران نمایشگاه کتاب پکن
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین