کد خبر: 52557 A

نظر محمدعلی بهمنی درباره شهریار و پیشنهادی جالب برای روزگار کرونا

نظر محمدعلی بهمنی درباره شهریار و پیشنهادی جالب برای روزگار کرونا

بهمنی گفت: پیشنهاد می‌کنم مردم در این روزها، به سراغ اشعار طنز بروند تا روحیه‌شان تقویت و حالشان بهتر شود.

ایران آرت: امروز 27 شهریور سالروز درگذشت شهریار و روز ملی شعر و ادب فارسی است. زبان فارسی ابزاری قدرتمند در دست شاعران کلاسیک و معاصر ما بوده است؛ به‌طوری که امروزه می‌توان ده‌ها مقاله درباره تاثیر زبان فارسی بر شاعران اقصی نقاط جهان یافت و معرفی کرد.

​خراسان در ادامه نوشت: به بهانه این روز، به سراغ محمدعلی بهمنی، شاعر و ترانه‌سرای شاخص کشورمان رفتیم و با او درباره شهریار و اوضاع کنونی شعر و ادب فارسی گفت‌و‌گو کردیم که در ادامه آن را خواهید خواند.

شاعر درجه یک معاصر

محمدعلی بهمنی، شهریار را جزو شاعران درجه‌یک معاصر می‌داند. او ضمن اشاره به علاقه‌ قلبی‌اش به این شاعر می‌گوید: "شهریار یکی از شاعرانی است که به‌راستی او را دوست دارم؛ با این‌که خیلی‌ها از انتخاب سالروز درگذشت او به عنوان روز ملی شعر و ادب فارسی انتقاد داشتند و بعضاً، برخی از این انتقادها و چراها هنوز ادامه دارد. به نظر من یا باید این مناسبت‌گذاری‌ها حذف شود یا منشا آن مشخص شود تا جایی برای انتقاد نماند."

شعر پسرفت نمی‌کند

شاعر کتاب "من زنده‌ام هنوز و غزل فکر می‌کنم"، درباره وضعیت فعلی شعر در کشورمان نظر جالبی دارد. او در پاسخ به این‌که جایگاه کنونی شعرفارسی را چطور ارزیابی می‌کند، می‌گوید:"شعر هیچ‌وقت پسرفت نمی‌کند. شعر سکوت می‌کند. شاعران زیادی را به‌طور خصوصی می‌شناسم که اشعار بسیار خوبی دارند، اما آثارشان را منتشر نمی‌کنند. آن‌ها ترجیح می‌دهند در اوضاع هرج و مرج شعری، اشعار ناب‌شان را پیش خود نگه دارند. این شاعران نمی‌خواهند شعرشان به بهای اندکی در کنار یک شعر بی‌کیفیت قرار بگیرد. شعر حرمت دارد و این سکوت دلیل پسرفت شعر و شاعری نیست."

شعرهای حال خوب کن

محمد علی بهمنی بیش از 10 جلد کتاب شعر در کارنامه حرفه‌ای خود دارد. او کتاب شعر جدیدی در دست چاپ ندارد و در توضیح آن اضافه می‌کند:"در اوضاع فعلی نیازی به چاپ کتاب شعر جدید ندارم. همه ما حال و روز مردم را می‌دانیم. چرا باید کتابی چاپ کنم که با هزینه بالایی تولید شود و مردم حتی اگر دوست داشته باشند، از پس خرید آن برنیایند؟چاپ کتاب در این دوره برای من بی‌معناست." او در پایان برای تغییر روحیه مردم بعد از ماه‌ها مبارزه با ویروس کرونا می‌گوید:"پیشنهاد می‌کنم مردم در این روزها، به سراغ اشعار طنز بروند تا روحیه‌شان تقویت و حالشان بهتر شود."

 

شهریار محمدعلی بهمنی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین