کد خبر: 52934 A

برنده نوبل ادبیات مجبور به ترک وطن شد

برنده نوبل ادبیات مجبور به ترک وطن شد

نویسنده برنده نوبل و رهبر معترضان بلاروس برای حفظ جانش کشورش را ترک کرد.

ایران آرت: سوتلانا آلکسیویچ برنده نوبل ادبی و فعال سیاسی بلاروسی با هواپیمای شرکت هواپیمایی بلاویا از بلاروس راهی برلین شده است. پس از آنکه مقام‌های امنیتی بلاروس، ماکسیم زناک و ماریا کولسنیکووا رهبران اپوزیسیون این کشور را ربودند و آن‌ها را مجبور به ترک بلاروس کردند، سوتلانا آلکسیویچ رهبری اعتراضات را بر عهده گرفت. 

آلکسیویچ در سال ۲۰۱۵ برنده نوبل ادبی شد. او اخیرا پس از به دست گرفتن رهبری اعتراضات علیه دولت لوکاشنکو، پس از خبر ربوده شدن رهبر پیشین اعتراضات، مقام‌های این کشور را به ایجاد وحشت و ترساندن مخالفان خود متهم کرد. او در یک سخنرانی پس از خبر ربوده شدن رهبر معترضان گفت: آنچه در حال حاضر [در کشور ما] اتفاق می‌افتد، ترور انسان‌هاست. ما باید با هم متحد باشیم و از عقایدمان دست برنداریم. این خطر وجود دارد که ما کشورمان را از دست بدهیم.

به گزارش همشهری آنلاین، در شرایطی که اغلب شخصیت‌های اعتراضات بلاروس یا مجبور به ترک کشور شده‌اند و یا در بازداشت نیروهای امنیتی به سر می‌برند، سوتلانا آلکسیویچ هدایت معترضان را به عهده گرفت. اکنون نیز این برنده نوبل مجبور به ترک این کشور شده است. 

از این نویسنده، کتاب نیایش چرنوبیل به فارسی ترجمه شده است. نیایش چرنوبیل (Voices from Chernobyl) تاریخ شفاهی فاجعه اتمی چرنوبیل در شوروی است. نویسنده با ۵۰۰ نفر از شاهدان این فاجعه که به نحوی با آن در ارتباط بودند مصاحبه کرده و از زبان آن‌ها اتفاق را روایت کرده است. در بین افراد مصاحبه‌شونده افرادی از تمام طیف‌ها مثل فیزیک‌دان‌ها، آتش‌نشان‌ها، سیاست‌مداران و مردم عادی حضور دارند.

 

برنده نوبل ادبیات سوتلانا آلکساندرونا آلکسیویچ سوتلانا آلکسیویچ
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین