کد خبر: 53248 A

نتایج عجیب یک نظرسنجی درباره برنده نوبل ادبیات ۲۰۲۰

نتایج عجیب یک نظرسنجی درباره برنده نوبل ادبیات ۲۰۲۰

حاشیه‌های انتخاب لوییز گلوک به عنوان برنده نوبل ادبیات ۲۰۲۰ همچنان ادامه دارد. در تازه‌ترین خبر، نتایج نظرسنجی سایت نوبل درباره میزان آشنایی علاقمندان ادبیات با این نویسنده سوژه شده است.

ایران آرت: آکادمی سوئد در سال‌های اخیر کم به انتخاب‌های جنجالی و یا دور از ذهن دست نزده است؛ از اعطای نوبل ادبیات ۲۰۱۶ به "باب دیلن" خواننده و ترانه‌سرای آمریکایی که با موجی از واکنش‌ها روبه‌رو شد تا سال گذشته که "پیتر هاندکه" نویسنده اتریشی هم در انتخابی جنجال‌برانگیز به عنوان برنده سال ۲۰۱۹ معرفی شد. دریافت "نوبل" توسط باب دیلن از این‌رو جنجال‌برانگیز شد که نخستین‌بار بود این جایزه به یک ترانه‌سرا که عمده شهرت او برای خوانندگی و نوازندگی است، اعطا شد. پیتر هاندکه نیز در دوره جنگ بوسنی از نیروهای صرب پشتیبانی کرده بود و فردی نژادپرست به شمار می‌رفت.

اما امسال "لوییز گلیک"، شاعر آمریکایی در حالی به عنوان برنده جایزه نوبل ادبیات، به عنوان مهم‌ترین جایزه ادبی جهان شناخته شده که نام او در فهرست‌های پیش‌بینی برندگان نوبل ادبیات ۲۰۲۰ کمتر به چشم می‌خورد. بر اساس نظرسنجی‌ای که سایت نوبل ادبیات انجام داده است، ۸۸ درصد از کاربران این سایت تاکنون هیچ شعری از "لوییز گلیک" نخوانده‌اند و تنها ۱۲ درصد با آثار او آشنایی داشته‌اند. 

به گزارش ایسنا خود "لوییز گلیک" نیز در مصاحبه اخیرش عنوان کرده انتظار کسب جایزه نوبل را نداشته و کاملا از این‌که آن‌ها یک شاعر آمریکایی سفیدپوست را انتخاب کرده‌اند، مبهوت شده است. 

https://cdn.isna.ir/d/2020/10/10/3/61754080.jpg

پس از ماجرای رسوایی اخلاقی در آکادمی سوئد (اعطاکننده جایزه نوبل ادبیات) و لغو مهم‌ترین جایزه دنیای ادبیات در سال ۲۰۱۸، از قبل پیش‌بینی می‌شد این نهاد ادبی که مسئول انتخاب برنده نوبل در شاخه ادبیات است سراغ چهره‌ای جنجالی نرود و با توجه به تحولات جهانی در یک سال اخیر بسیاری "جامائیکا کینکید" نویسنده کارائیبی- آمریکایی را که به دلیل کاوش در مباحث مربوط به استعمارگرایی، نژادپرستی و مسائل جنسیتی شناخته شده است بهترین گزینه برای نوبل ادبیات می‌دانستند. 

"آن کارسون" نویسنده و شاعر کانادایی در کنار شانس‌های همیشگی چند سال اخیر، "نگوگی وا تیونگو" نویسنده کنیایی، "میشل ولبک" رمان‌نویس فرانسوی، "جویس کارول اوتس" و "مریلین رابینسون" نویسندگان آمریکایی، "مارگارت اتوود" نویسنده کانادایی، "هاروکی موراکامی" نویسنده ژاپنی و "هیلاری منتل" رمان‌نویس بریتانیایی از دیگر چهره‌هایی بودند که شانس خوبی برای آن‌ها برای کسب نوبل ادبیات متصور می‌شد. 

به هر حال، "لوییز گلیک" شاعر آمریکایی نام خود را در سال ۲۰۲۰ به عنوان شانزدهمین زن برنده نوبل ادبیات در تاریخ این جایزه ادبی ثبت کرد؛ جایزه‌ای که تاکنون ۱۱۳ بار اعطا شده و ۱۱۷ برنده نیز داشته است.

نوبل ادبیات نوبل ادبیات 2020 لوییز گلیک لوییز گلوک
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین