کد خبر: 53868 A

ملکه جنایت همچنان پرفروش است/ آگاتا کریستی و راز محبوبیت رمان‌هایش

ملکه جنایت همچنان پرفروش است/ آگاتا کریستی و راز محبوبیت رمان‌هایش

صدسالگی چاپ اولین رمان آگاتا کریستی در حال رقم خورده است که هنوز آثار این نویسنده انگلیسی در میان پرفروش‌ترین نویسندگان تاریخ ادبیات جهان قرار دارد.

ایران آرت: آگاتا کریستی نویسنده مشهور انگلیسی و صاحب آثار جنایی در کشورش به ملکه جنایت مشهور است ولی سراسر جهان به نویسنده داستان‌های هرکول پوآرو شهرت پیدا کرده است. کریستی اولین رمانش با عنوان ماجرای اسرارآمیز در استایلز را در سال 1920 منتشر کرد و پیش از این به عنوان یک پرستار داوطلب در بیمارستانی به مداوای مجروحان جنگی می‌پرداخت.

کریستی بعد از این کتاب داستان‌های بسیار دیگری نوشت ولی هیچ کدام به شهرت این کتاب نرسید. کتاب ماجرای اسرارآمیز در استایلز اولین کتاب منتشر شده از آگاتا کریستی بوده که شخصیت‌های هرکول پوآرو، بازرس جپ و آرتور هستینگز در آن معرفی شده ‌است.

به گزارش ایبنا صدسالگی چاپ اولین رمان آگاتا کریستی در حال رقم خورده است که هنوز آثار این نویسنده انگلیسی در میان پرفروش‌ترین نویسندگان تاریخ ادبیات جهان قرار دارد. کریستی، اولین نویسنده‌ای است که کتاب‌هایش بیشترین ترجمه را به زبان‌های مختلف دنیا داشته ‌است. پس از وی ژول ورن و سپس شکسپیر قرار دارند.

دیوید براون یکی از ناشران انگلیسی کتاب‌های آگاتا کریستی می‌گوید کتاب‌های کارآگاهی کریستی با وجود اینکه صدها فیلم و نمایش از آنها ساخته و اجرا شده است، هنوز در میان پرفروش‌ترین کتاب‌ها در انگلیس و سایر کشورهای جهان قرار دارد.

براون می‌گوید در دوران قرنطنیه از جمله کتاب‌های محبوب مردم بریتانیا داستان‌های جنایی کریستی بود. به نوعی آنها می‌خواهند خودشان را با معماهای حل شده این کتاب‌ها مشغول کنند تا بر اضطراب و افسردگی غلبه کنند.

این ناشر انگلیسی عقیده دارد حل کردن این معماهای حل شده نوعی سرگرمی و تفریح برای مردم بریتانیا شده است و دلیل اثبات آن هم افزایش فروش این کتاب‌ها در دوران قرنطینه بوده است.

آگاتا کریستی در زمان جنگ جهانی اول در بیمارستان و سپس در داروخانه کار می‌کرد؛ شغلی که تأثیر زیادی بر نوشته‌های او داشته‌است: بسیاری از قتل‌هایی که در کتاب‌هایش رخ می‌دهند از طریق خوراندن سم به مقتولان صورت می‌گیرند.

او با نام مستعار مری وستماکوت داستان‌های عاشقانه و رومانتیک نیز نوشته‌ است، ولی شهرت اصلی‌اش به خاطر ۶۶ رمان جنایی اوست.

داستان‌های آگاتا کریستی، به خصوص آن دسته که درباره ماجراهای کارآگاه هرکول پوآرو یا خانم مارپل هستند، نه تنها لقب "ملکه جنایت" را برای او به ارمغان آوردند بلکه وی را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و مبتکرترین نویسندگانی که در راه توسعه و تکامل داستان‌های جنایی کوشیده‌اند نیز معرفی و مطرح کردند.

 

آگاتا کریستی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین