کد خبر: 54771 A

قدیمی‌ترین نسخه اشعار جان دان رونمایی شد/ عکس

قدیمی‌ترین نسخه اشعار جان دان رونمایی شد/ عکس

کتابخانه بریتانیا امروز (دوشنبه ۱۷ آذر) از یکی از قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی کشف شده از اشعار «جان دان»، شاعر مشهور انگلیسی، به صورت برخط رونمایی می‌کند.

ایران آرت: جان دان با اشعار عاشقانه ناب و نثر باشکوهی که به ادبیات روزمره نیز راه پیدا کرده است، به عنوان یکی از بزرگترین نویسندگان انگلیس شناخته می‌شود. هم‌عصران وی در قرن هفدهم میلادی معتقد بودند وی بهترین نویسنده در نوع خود در تمام تاریخ قلمرو سلطنت انگلیس است.

حال کتابخانه بریتانیا به یک نسخه خطی ۴۰۰ صفحه‌ای با حاشیه طلایی دست پیدا کرده است که ۱۳۱ شعر از این شاعر معروف انگلیسی را در خود دارد. این کتاب نفیس با جوهر و توسط یک نویسنده ناشناس نوشته شده و یکی از اولین و بزرگترین مجموعه‌های شعری به جامانده از دان به شمار می‌رود که هم‌دوره ویلیام شکسپیر نمایشنامه‌نویس شهیر انگلیسی بود.

این کتاب از امروز (دوشنبه ۱۷ آذر) به صورت آنلاین در وبسایت کتابخانه بریتانیا در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرند و پژوهشگران نیز از سال ۲۰۲۱ می‌توانند در سالن‌های مطالعه این کتابخانه نسخه فیزیکی آن را تورق کنند.

به گزارش ایرنا الکساندر لاک متصدی بخش آرشیوها و نسخه‌های خطی مدرن کتابخانه بریتانیا در گفت‌وگو با روزنامه آبزرور در این باره گفت: این نسخه خطی اهمیت ادبی بالایی دارد و منبعی ارزشمند از اشعار دان بوده که هنوز مورد مطالعه قرار نگرفته است.

رونمایی از قدیمی‌ترین نسخه خطی اشعار «جان دان»

کتاب دست‌نویس مذکور برخی از مشهورترین اشعار جان دان از جمله طوفان (The Storm)، آرامش (The Calm)، سپیده‌دم (The Breake of Daye) و طلوع خورشید (Sunn Risinge) و چند شعر از شاعران کمتر شناخته شده هم دوره وی را در برمی‌گیرد.

لاک می‌گوید: حدود ۶ شعر چاپ نشده و بی‌نام نیز در این کتاب وجود دارد که جذابیت آن را دوچندان می‌کند؛ آیا این اشعار کار نویسندگان شناخته شده و برجسته هستند یا پای نویسنده دیگری در میان است که باید درباره‌اش بدانیم؟

این کتاب که براساس شواهد موجود به بازه زمانی بین ۱۶۲۵ تا ۱۶۳۵ تعلق دارد، اولین بار در سال ۲۰۱۸ در تالار ملفورد موسسه نشنال تراست کشف شد. در سال ۲۰۱۹ وزارت دیجیتال، فرهنگ، رسانه و ورزش انگلیس به صورت موقت خروج این گنجینه ادبی را از خاک انگلیس ممنوع کرد تا از احتمال گم شدن آن در خارج از کشور جلوگیری شود. تنها در صورتی امکان خارج کردن این اثر از انگلیس وجود داشت که یک خریدار انگلیسی حاضر می‌شد قیمت ۴۴۶ هزار پوندی تعیین شده برای آن را بپردازد.

جان دان کیست؟

جان دان یکی از مشهورترین شاعران تاریخ انگلستان است که در اواخر دوره تودور و اوایل عصر استوارت می‌زیست. این شاعر متافیزیک علاوه بر نویسنده، کشیش و مبلغ دینی نیز بود تا جایی که در سال ۱۶۲۱ به عنوان ریاست کلیسای جامع سنت پاول منصوب و پس از مرگ پیکرش در همان کلیسا دفن شد.

دان یکی از بزرگترین شاعران حوزه شعر عاشقانه انگلیسی به شمار می‌رود که عبارات معروفی چون «زنگ‌ها برای چه کسی به صدا در می‌آیند» را وارد زبان انگلیسی کرد، عبارتی که بعدها ارنست همینگوی آن را برای عنوان یکی از رمان‌هایش برگزید. دان از نوشتن برای رسیدن به پول بیزار بود و همیشه از اینکه در سال ۱۶۱۱ و ۱۶۱۲ اجازه داد اشعار بلندش ( the Anniversaries) چاپ شوند، ابراز پشیمانی می‌کرد و می‌گفت هیچوقت برای این کار خودش را نمی‌بخشد.

اولین جلد از اشعار این شاعر برجسته انگلیسی پس از مرگ وی و در سال ۱۶۳۳ به چاپ رسید و تنها در بین گروهی خاص از دوستان و ولی‌نعمتانش توزیع شد.

لاک می‌گوید: هیچ دست‌نوشته‌ای از اشعار دان با قلم خود این شاعر برجای نمانده است و همین امر اهمیت این نسخه خطی را نشان می‌دهد. این کتاب سندی است که نشان می‌دهد اشعار دان چگونه نوشته، چاپ و توزیع می‌شدند و همچنین به ما در تصویر کردن مخاطبان و ولی‌نعمتان این شاعر کمک می‌کند.

شعر شاعر جان دان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین